ח"כ תומא-סלימאן קראה לקיצור תורניות המתמחים ולהוספת 500 תקנים של רופאים

ההסתדרות הרפואית (הר"י) תחל בחודש הקרוב בניסוי במחלקות ילדים ופנימית בכמה בתי חולים, בו ירדו שעות התורנויות של הרופאים המתמחים מ-26 ל-21. על כך נמסר אתמול (שלישי) בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) בירכה על ביצוע הניסוי בעקבות הישיבות של הוועדה בנושא, אך עם זאת דרשה מהאוצר להכין הצעה תקציבית לסיוע, וכן להוסיף 500 תקנים של רופאים למערכת הבריאות הציבורית, כפי שהוסכם. היא הבטיחה כי "כמו שהבאנו את הנושא לכנסת נעקוב אחר ביצועו". עוד קראה להר"י לשתף פעולה עם ארגון המתמחים "מרשם" שפתח בשבוע שעבר בשורה של מחאות ברחבי הארץ.

מתמחים מפגינים בכניסה לבתי החולים ברחבי הארץ בדרישה לקיצור התורניות בת 26 שעות (צילום: מרשם)

פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י, הדגיש כי מדובר בכ7,000 מתמחים בארץ, וש"הר"י תומכת בקיצור ההתמחויות שלהם". חגי הזהיר כי בעשור הקרוב יפרשו משירות כ-50% מרפאי ישראל, ועלול להיווצר מחסור של כ-4,000 רופאים

ד"ר אילן ריכטר, מארגון "מרשם" של המתמחים, הדגיש כי כבר בשנת 2011 התחייבה הר"י על קיצור התורניות, וכך כבר הוחלט ובוצע במדינות רבות בעולם. "אני מתקשה להאמין להר"י על הודעת הניסוי בבתי חולים, כיוון שכבר לפני כתשע שנים הם התחייבו על קיצור התורנויות – ולא התקדמו בעניין עד המחאה שלנו". ריכטר הסכים כי קיצור התורניות משתנה מתחום לתחום, אך ציין כי זמן רב משעות ההתמחות מנוצל לעיסוק מנהלתי ובירוקרטי, ולא לשיפור המקצועיות הרפואית.

ד"ר אלה קיטרוסר, יו"ר פורום המתמחים בהר"י, הדגישה את תתהתקינה בתחומים הרבים המשפיעה על אורך התורנויות של המתמחים, "אך החלופה טרם ברורה ויש למצוא אחת כזאת שהיא תהיה טובה למתמחים ולמטופלים כאחד. קבוצתעבודה פועלת בתחום בפורום כבר כשנתיים, ובודקת את האפשרויות השונות". ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאים עובדי המדינה, הדגיש את הצורך בהוספת התקנים למתמחים ולרופאים, כדי לאפשר את קיצור התורנויות, והוספת תקנים למזכירות גם בשעות הלילה, כדי לאפשר למתמחים לא לעסוק בעבודות מינהלה בשעות אלו.

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון "מרשם", אמרה לאחר הדיון בוועדת העבודה הרווחה והבריאות כי "לא קונים אותנו בהצהרות חלולות מתוכן על קיום פיילוטים שנולדו מאתמול להיום". עוד הוסיפה, בתגובה להודעה על תחילת ניסוי להורדת משך המשמרות של המתמחים, כי "עד שלא נראה תוצאות אמיתיות בשטח אנחנו נמשיך את המאבק". יצוין שאמש נערכה הפגנת מתמחים וסטודנטים בכיכר פריז בירושלים, בסמוך לבית ראש הממשלה.