ח"כ תומא-סלימאן: קמפיין 'גם אני' חושף את מנגנוני הכוח וההשתקה

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה אתמול (שלישי) דיון בנושא קמפיין "גם אני" (MeToo) הבינלאומי, במסגרתו מיליוני נשים וגברים הזדהו ברשתות החברתיות כמי שעברו הטרדה או תקיפה מינית על ידי שימוש בהאשטאג #MeToo. הדיון עסק במשמעויותיו והשפעותיו של הקמפיין על המאבק בתופעת ההטרדות והתקיפות המיניות בישראל ובשאלהמה קורה ביום שלאחר החשיפה?

2017-11-15_201050

בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת): "הקמפיין מציף מעל פני השטח את אחד ממנגנוני הכוח, ההשתקה והדיכוי המופעלים בסמוי ובגלוי במטרה לשמר את ההגמוניה הגברית. לא כל הגברים מטרידים, זה נכון. אבל הטרדה מינית מכוונת בעיקר כלפי נשים בכדי להביך, להשתיק ולהחליש אותן ואנחנו אומרות – לא עוד". עוד הוסיפה ח"כ תומאסלימאן כי "העדויות הרבות שפורסמו מעידות על שכר שנפרץ, על התעוררות של הסולידאריות הנשית כשכל אחת שנחשפת אומרת לקודמותיהאתן לא לבד. אבל אני רואה בכאב את הפסיחה של הקמפיין הזה על קבוצות שונות בחברה הישראליתנשים ערביות, נשים חרדיות, נשים מוחלשות שלא מצליחות עדיין להתגבר על הפחדים ולצאת באופן גלוי. נשים חזקות לעיתים קרובות נמצאות בארגונים כוחניים מאוד ואין לזלזל בקושי שגם הן חוות בחשיפה ובכל זאת, אנחנו כאן די לבדוק מה צריך לעשות כדי שזו לא תהיה רק נחלתן של הנשים העשירות והחזקות".

העיתונאית גאיה קורן שחשפה בטור שפרסמה הטרדה מינית שחוותה סיפרה "העליהום שאני חטפתי מגברים ונשים על כך שפרסמתי היה מחריד ומזעזעלמה לעשות שיימינג, למה עכשיו, את הופכת את כל הגברים ולמטרידים וכו'. מי שלא עוברת חוויה כזאת לא מבינה את המשמעות של להגיד 'מישהו עשה לי משהו'. אני מציעה שנהיה קצת יותר סלחניות כלפי עצמנו וכלפי אחיותינו וגם לגבריםאל תשפטו אף אחד או אחת עד שתעמדו במקומה".

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, התייחסה להשפעה של חשיפת המקרים בישראל אל מול העולם ואמרה "בשבועות האחרונים 24 בכירים בתעשיית הקולנוע והעיתונות האמריקאית נחשפו כמטרידים ופוגעים מינית, מתוכם למעלה מ-60% פוטרו או התפטרו. ומה קורה אצלנו? כמעט שום דבר. יורם זק עדיין בערוץ 2, איל גולן, שאמנם לא הורשה אבל עשה מעשים לא ראויים עדיין מקבל זמן שידור פריים טיים בטלוויזיה. לא די בכך שגבי גזית יצא לחופשה. אני רוצה לראות כל מנכ"ל מונע ומוקיע הטרדות בארגון שלו ויוצר מוגנות לעובדות שלו".

לדברי לינדה ח'ואלדאבו אלחוף, מרכזת מרכז סיוע נצרת בעמותת נשים ונערות נגד אלימות, "גם בחברה הערבית קיימת השפעה אבל עדיין ישנם מקרים מאוד בודדים של חשיפה כי נשים עדיין משלמות על כך מחיר כבד מאוד, חברתי וכלכלי כאחד". כמו כן סיפרה כי "ב– 75% מהמקרים שליווינו בשנתיים האחרונות יצא צו איסור פרסום על שם התוקף". בתגובה לנתון זה אמרה יו"ר הוועדה ח"כ תומאסלימאן: "לדעתי אין לזה מקביל באוכלוסייה שהיא לא החברה הערבית. מערכת המשפט צריכה לתת לכך תשובות. אי אפשר לאפשר לאנשים שעומדים בפני האשמות כאלה להתחבא".

לסיכום הדיון הדגישה יו"ר הוועדה כי תקיים בחודשים הבאים דיוני מעקב במטרה לבחון את השפעת התהליכים האחרונים על השיח, היחס והטיפול בתופעת הטרדות והתקיפות המיניות בזירות השונות.