ח"כ תומא-סלימאן: יש ממשלה חדשה וזה הזמן לניתוח מגדרי של התקציבים

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת), פנתה במכתבים לכלל שרי הממשלה: "בצעו ניתוח מגדרי של משרדכם – פתחו תכניות שיענו על צרכיהן של נשים ונערות".

הוועדה החלה לפנות אל כל שרות ושרי הממשלה בכדי לקדם את הניתוח המגדרי של תקציבי המשרדים בהצעת התקציב לשנים 2021-2022. ח"כ תומא-סלימאן הדגישה: "משום שתקציב המדינה האחרון שאושר היה בשנת 2018 ולאור תקופת הקורונה, לא הוכן תקציב מדינה, לפיכך ראיתי לנכון להזכיר לכלל שרות ושרי הממשלה, את החלטת הממשלה 2084 מאוקטובר 2014 שאימצה את המלצות הוועדה לבחינה מגדרית של תקציב המדינה בישראל וקבעה חובת ניתוח מגדרי על כלל מרכיבי התקציב ופרסומו בספרי הצעת התקציב של משרדי הממשלה, ולפנות ולבקש מכם לבצע ניתוח מגדרי של תקציב משרדכם במהלך הכנת תקציב המשרד".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) דורשת לבצע ניתוח מגדרי של התקציב (צילום: הכנסת)

 

ח"כ תומא סלימאן הסבירה במכתב שהופץ על ידי הוועדה כי מטרת מהלך הניתוח המגדרי של תקציב המדינה הינה לעשות שינוי לקראת תקציב המבטיח שוויון מגדרי כולל פיתוח תכניות שיענו על צרכיהן של נשים ונערות. "הניתוח המגדרי בא לבחון מי הנהנים העיקריים מתקציב המשרד והאם הוא מחולק באופן שוויוני. בנוסף, הוא אמור לסייע בבניית תכניות העבודה העתידיות והחלוקה העתידית של הכספים כדי לצמצם את הפערים החברתיים והכלכליים בין גבים ונשים ולקידום השוויון המגדרי".

במהלך הכנסת ה-20 ובמסגרת דיוני התקציב, החלה הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי להזמין את משרדי הממשלה השונים לדווח לה על הניתוח המגדרי שביצעו בתקציביהם והעירה את הערותיה. במסגרת דיוני התקציב הקרובים בכוונת הוועדה להמשיך ולקיים דיונים, בהשתתפות השרים ומנכ"לי המשרדים, שיבדקו את יישום ההחלטה ואת הניתוח המגדרי שביצע כל משרד.

על פי המלצות הוועדה למשרדי הממשלה לאחר דיוניה בנושא בכנסת ה-20 יש צורך לרתום את השרים ומנכ"לי המשרדים למהלך זה ביתר שאת – משרדי הממשלה מקיימים את החלטת הממשלה אך לא נראה כי קיימת הפנמה של חשיבות המהלך ויכולתו להשפיע על חלוקת משאבים צודקת וצמצום פערים. יש חשיבות בהטמעת החשיבה המגדרית בקרב מנכ"לי המשרדים עצמם. כמו כן, נדרשת הכללת פרק המלצות ומסקנות בניתוחים עתידיים של משרדי הממשלה – על פרק זה לכלול גם האם היו מרכיבים בתקציב המשרד שלא נותחו, מדוע ומה הקשיים שנתקלו בהם, כיצד בכוונתם לנסות ולהתגבר על חסמים אלו ומה בכוונתם לעשות כדי שיוכלו לנתח גם מרכיבים אלו בתקציבים הבאים.

ועוד: "ניתוח עתידי ולא רטרואקטיבי -ניתוח רטרואקטיבי, כפי שנעשה על-ידי כל משרדי הממשלה, מציג את הפערים הקיימים אך אינו משיג את המטרה העיקרית והיא בניית תכניות עתידיות וחלוקה שוויונית של המשאבים. כדי להשיג את מטרות מהלך מורכב זה של ניתוח מגדרי של תקציבי משרדי הממשלה על משרדי הממשלה לבצע ניתוח תקציבי עתידי, והמלצות יישום בראייה קדימה".