ח"כ תומא-סלימאן: יש כאוס בשימוש במשאבי המדינה ומחסור בבדיקות קורונה לקבוצות בסיכון

דיון בוועדה הרווחה והעבודה, שהתקיים אתמול (שלישי) בשעות אחה"צ בכנסת, חשף ליקויים חשובים בטיפול האוכלוסייה בעקבות משבר הקורונה. הדיון עסק בטיפול במסגרות חוץ ביתיות בעת משבר הקורונה, ובמהלכו הבהירה עו"ד ליאת יעקובוביץ' ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים שבעקבות תלונות הורים על שאינם מורשים לבקר את ילדיהם, כי במקרים של חוסים עם מוגבלות אין למנהלי מוסדות סמכות בחוק למנוע לחלוטין ביקורי בני משפחה. עם זאת, אמרה כי למנהלי מוסדות של חסות הנוער  (למשל ילדים בסיכון), יש סמכות למנהל למנוע ביקורים.

בתגובה אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשמה המשותפת): "אם כך, ההורים יכולים לבוא ולבקר ולערער על מקרים בהם אינם מורשים לעשות זאת. מנהלי המוסדות אינם מעל לחוק, ושיקול הדעת שניתן להם אינו מאפשר למנוע ביקורים באופן גורף. אם יעשו כך, עליהם לדעת שעלולות להיות השלכות למעשיהם".

ישיבת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אתמול, בירושלים (צילום: הכנסת)

אורית, אמא לבן 22 הנמצא במסגרת חוץ ביתית, סיפרה: "הילד ממתין לחיבוק שלי ומקלחת שאני עושה לו. הוא שואל למה אנחנו לא באים ופורץ בבכי עמוק. הוא לא מבין ולא מקבל את עניין הקורונה. הוא ממתין כבר חודש. זו צלקת נפשית יומיומית. זו פגיעה נפשית. תנו לנו את הזכות הבסיסית לבקר את הילד. אנחנו לא יכולים לשאת יותר את שיחות הווידיאו האלה". יאיר גולדמן, אב לחוסה בבית אקשטיין, הוסיף: "לא מאפשרים לנו לראות אותו ולהביא לו מזון. ילד על הרצף האוטיסטי לא יכול להיות סגור בחדר בכפייה. לחילופין, אם אנחנו מוציאים אותו הביתה, משרד הרווחה דורש שיישאר בבית עד תום משבר הקורונה. במה הם שונים מאנשי הצוות שיוצאים הביתה כל יום וחוזרים למחרת לעבודה?". לעומתו, אמרה יו"ר ועד ההורים הארצי לדיור החוץ ביתי באקי"ם, גלי ברמי: "המוגנות גוברת על חופש הבחירה כשזה נוגע לחיים ומוות".

סגנית ראש מינהל לשירותים אישיים וחברתיים במשרד העבודה והרווחה, רקפת בן גיא, הבהירה ש"הפנימיות לילד ונוער ממשיכות לעבוד. לא מנענו ביקורים, יש חדר ביקורים מיוחד לשם כך". מנהלת השירות לדיור תומך במשרד הרווחה, ליליאן שפרן: "ההנחיות שלנו היו להמעיט בביקורי הורים. במקרים חריגים זה נתון לשיקול דעת של מנהל המסגרת. אנחנו מאפשרים להגיש בקשות ייחודיות".

בדיון השתתף גם אודי ליאון, נציג משפחות דיירים בבית אבות, שדיווח: "המצב בבתי האבות חמור יותר מאשר בבני ברק. אין תהליכים מסודרים ואין נהלים מחייבים. מפנים אותנו מגורם אחד לגורם אחר. צריך מפקד אחד שיתכלל את הכל, כמו שעשו בבני ברק". ראש האגף הגריאטרי במשרד הבריאות, ד"ר אירית לקסר, אמרה בתגובה: "ברגע שיש חדש להידבקות יש לפנות לרופא המחוזי. נשדרג משמעותית את הציוד הניתן לבתי חולים גריאטריים עד ה-20 באפריל". עם זאת הדגישה כי משרד הבריאות מספק ציוד רק עבור מוסדות הנמצאים תחת אחריותו, וכי על משרד הרווחה לדאוג להצטיידות המוסדות הכפופים לו". יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, סיכמה את הדיון ואמרה: "יש כאוס ואי תכלול של משאבי המדינה: מחסור בבדיקות לקבוצות בסיכון, איחור בהגעת הבדיקות לאוכלוסיות הערבית והחרדית, אין שירותים כמו שצריך בנגב. סוגים שונים של בתי אבות ודיור מוגן מקבלים סיוע שונה, וכל משרד ממשלתי פועל בקצב שלו. הוועדה דורשת מהממשלה ומפיקוד העורף תשובות מסודרות עד החג מי אחראי לאספקת הציוד למוסדות השונים, באיזה אופן והיכן יש חוסרים".