ח"כ תומא-סלימאן ונעמת על אישור העלאת גיל הפרישה לנשים: המתווה הרסני הפוגע בנשים מוחלשות

ועדת הכספים אישרה אתמול (חמישי) את סעיפי החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים שבחוק ההסדרים מ-62 ל-65. חברי הוועדה הצביעו משעות הבוקר על כלל סעיפי החוק, והוא יובא לאישור מליאת הכנסת יחד עם כלל פרקי חוק ההסדרים.

"מתווה הרסני", יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (צילום: הכנסת)

 

בדיון התקבלו מספר תיקונים ברגע האחרון, ביניהם שמירת הזכאות להנחות לאזרחים ותיקים לנשים מעל גיל 62 במשך ארבע השנים הראשונות להחלת החוק. הצעת החוק כוללת העלאה מדורגת של גיל הפרישה הראשון לנשים, שבו הן זכאיות לקצבת זקנה, מ-62 ל-65, בתוך 11 שנים.

לדברי יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשתפת) "העלאת גיל הפרישה שעברה בוועדת הכספים הוא מתווה דורסני, מהיר ונמהר שיפגע בנשים המוחלשות ביותר. הצעדים המשלימים שהושגו במאבק הם משמעותיים, אבל לא מספקים. בחשבון אחרון – הגישה הדורסנית של האוצר ושל הממשלה הניאו-ליברלית ניצחה".

גם בארגון הנשים הגדול בישראל, נעמת, הביעו התנגדות למתווה "שבמתכונתו הנוכחית בעייתי ועלול לפגוע בנשים החלשות ביותר".  נעמת לקחה חלק פעיל בדיוני ועדת הכספים. עו"ד גלי עציון, מנהלת מחלקת יעוץ וחקיקה בנעמת, שהשתתפה בדיוני ועדת הכספים אמרה: "אי אפשר להעביר רפורמה כל כך דרמטית בלי לתת מענה שלם לכל הנשים שייפגעו. הצלחנו לצמצם חלק מהעיוותים שהופיעו בהצעת החוק המקורית, אנו מתכוונות לעקוב אחר ביצוע המתווה והכלים המשלימים, להתריע על יישום חסר של המתווה ולדרוש תיקונים מתאימים".

בנעמת הוסיפו שלאורך כל הדרך דרשו שהעלאת גיל הפרישה תלוּוה בכלים משלימים מותאמים ומתוקצבים כראוי, באופן שייתן מענה לנשים הצפויות להיפגע מהמהלך, כל זאת בליווי מהלך הסרת חסמים וקידום אמיתי של השוויון המגדרי בשוק העבודה. ״לצערנו זה לא קרה. אמנם המתווה שאושר בסופו של דבר הוא מתווה משופר ביחס למתווה המקורי, אך לא, הוא לא מספק, שכן דווקא הנשים המוחלשות ביותר צפויות להיפגע ממנו. "

בנעמת הדגישו את החוסרים במתווה הנוכחי: "קצב ההעלאה שאושר מהיר מדי וגבוה מדי (עד גיל 65 במקום 64), אינו כולל מנגנוני פיקוח מספקים של הכנסת, ואינו נותן מענה מספק לנשים שכבר נפלטו משוק העבודה ואין להן מקורות הכנסה נוספים למעט קצבת הזקנה הצפויה. גם ההתייחסות לנשים במקצועות שוחקים היא חלקית בלבד. כך למשל, החוק אינו מפרט צעדים בנושא הכשרות מקצועיות ומלגות קיום, אלא מפנה להחלטות ממשלה. אין בתיקון שום התייחסות או מענה לכשלים מבניים בשוק העבודה הפוגעים בנשים בכלל, ובנשים מבוגרות בפרט".