ח"כ תומא-סלימאן בעקבות מקרי האונס בבתי הספר: אני מודאגת שהילדים לא מוגנים

"נכשלתם": כך אמרה יעל ויניק, תלמידת כיתה י"ב בגימנסיה העברית בירושלים, לחברות הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי בכנסת, בדיון שהתקיים אתמול (שלישי). הוועדה

דנה בפרשת האונס בתיכון בתל-אביב וחשיפת פרשה נוספת בדרום הארץ, שעליה הוטל צו איסור פרסום.

תלמידי תיכון מפגינים בכיכר הבימה בתל-אביב בעקבות פרשת האונס, 14  בדצמבר 2021 (צילום: הצופים)

 

הוועדה דמה עם על התמודדות מערכת החינוך עם אלימות מינית. "אני מודאגת שהילדים לא מוגנים", הדגישה יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת). "הנתונים אמורים לזעזע את כולנו, אני רוצה להבין איך מערכת החינוך שומרת על הילדים". ח"כ תומא-סלימאן אמרה בפתח הדיון: "הזדעזעתי לקרוא על הפרשה. יש צו איסור פרסום אבל אנחנו עומדים כנראה בפני פרשה מזעזעת יותר מקודמתה וזה מעמיד את החברה והרשויות מול שאלות מאוד קשות. כאמא וסבתא אני הייתי רוצה להאמין שילדינו בטוחים במערכת החינוך, הילדים נשארים שעות רבות במערכת ואני מודאגת שהילדים לא מוגנים. אנחנו מפקירים את הילדים והילדות. הנתונים אמורים לזעזע את כולנו, אני רוצה להבין איך מערכת החינוך שומרת על הילדים בשעות שהם נמצאים בבתי הספר".

במהלך הדיון הוסיפה ויניק "מכיתה א', כל מה שעברתי מבחינת סדנאות למיניות זה שני מפגשים בכיתה י"ב". בהמשך, טענה ויניק שההצעות שעלו בדיון לא עוררו בה אופטימיות יתרה: "אני גם יושבת פה ולא מרגישה שבאמת שמעתי משהו כאן שאמרתי לעצמי 'זה מה שיכול לעזור, זה מה שיגרום לי בגיל 16 לא לעבור את מה שעברתי'. באתי לבית הספר אחרי דברים שקרו לי, חשבתי שלאף אחד לא אכפת וזה לא הולך לעניין אף אחד".

בתגובה על דבריה של הנערה, השיבה ח"כ תומא-סלימאן: "מה שאמרת אלה הדברים הכי חשובים ששמעתי במהלך הישיבה. את לומדת בגימנסיה ואמרת שרק בכיתה י"ב קיבלת שני שיעורים – אז תארו לעצמם מה קורה בבתי ספר אי שם בפריפריה. שם בכלל לא קיבלו את השעתיים האלה".

תלמידה נוספת שנכחה בדיון, עמית אפרת, חיזקה את דבריה של ויניק: "הגענו למסקנה שבית הספר לא עובד לפי סדר עדיפויות נכון. שמים דגש על דברים פחות חשובים מהנושאים שיכינו אותנו לחיים. חשבנו על פתרונות של הכשרה לעוד מורים שידברו על הנושא הזה ושיהיה שיח פתוח, שנוכל לעמוד ולדבר על זה בלי יחס מביך. חשבנו שנוכל להיפגש עם בנים ובנות שעברו את זה". תומא סלימאן הסכימה: "בשביל חשבון יש מחשבון ובשביל גיאוגרפיה יש ווייז, אבל פגיעה מינית ייקח הרבה זמן לרפא".