ח"כ תומא-סלימאן: בניגוד לסיכומים תקציב המדינה הונח ואושר ללא ניתוח מגדרי

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה השבוע דיון מיוחד בנוגע ליישום החלטה 1325 של מועצת הביטחון של האו"ם משנת 2000 שקבעה כי על מדינות החברות באו"ם לפעול להשתתפות שוויונית של נשים בכל מוקדי קבלת החלטות, להגן על נשים מפני אלימות ולשלב ניתוח מגדרי של נשים ממגוון הקבוצות למען מניעת אלימות וקידום שלום.

יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) פתחה את הדיון והסבירה כי החלטה 1325 היא פרי עבודה ארוכת שנים של פעילות פמיניסטיות שחוו סכסוכים ומלחמות. "הטראומה בחיים שלהן בתוך קונפליקט והיכולת להשפיע באותם מצבי משבר – היא מוגבלת. מועצת הביטחון של האו"ם הבינה את הצורך בהטמעת הצורך להגנה מיוחדת של נשים מפני אלימות מגדרית. מדינת ישראל הייתה מהראשונות שאימצה את ההחלטה אבל מדינת ישראל קיבלה על עצמה רק את קידום הנשים וחשיבה מגדרית והתעלמה משאלת הסכסוך והמעורבות של נשים בתוך התהליך לפתרונו".

מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, אוה מדז'יבוז', דיווחה בישיבה כי ב-8 במארס הקרוב תוגש התוכנית המוצעת הממשלתית. "מחר תתכנס ועדה עם כל נציגי ההמשלה ובה ייקחו חלק רק נשים ויהיו בה גם ארגוני החברה האזרחית על מנת שנבנה את התוכנית. נבנה לראשונה מבנה לניתוח התקציב, נעשה מתווה מפורט". היו"ר תומא-סלימאן העירה: "כאשר מניחים תקציב על שולחן הכנסת הוא צריך להגיע עם ניתוח מגדרי. פה התקציב כבר הונח, הניתוח שקיבלתי לידיים שלי לא היה אמיתי אז לא קיימתי דיונים עם המשרדים".

לדברי ח"כ תומא-סלימאן: אני חושבת שצריך לחזור לדיון יותר מעמיק מה זה ייצוג נשים במוקדי קבלת החלטות, צריך לספור כמה נשים נמצאות במוקדי קבלת החלטות אבל צריך אולי לפתור קודם את הקונפליקט. אני חושבת שהחלטת 1325 עוסקת בייחוד בתפקידן של נשים באזורי סכסוך והוא ניצב כמו פיל בחדר הזה. מדובר סבל המיוחד שהן עוברות כאשר הן באזורי מחלוקת".

על כך הוסיפה מנ"כלית מרכז אלטופולה נבילה אספניולי: "אנחנו במצב של סכסוך מתמשך ותפקידנו להגן על נשים, להעצים אותן ולעקוב אחר מצבן במרחבי המחייה השונים. אנחנו מדברות על ביטחון אנושי, כלכלי וגם בבית. יש קשר ישיר בין מה שקורה במדינה למדיניות הממשלה כמו ההגבלות על החברה הפלסטינית. צריך לדבר על מה זה ביטחון בשבילנו. אנחנו מדברים על סכסוך כתוצאה מכיבוש ואפליה להגדרה עצמית של פלסטינים לצד מדינת ישראל".

לדברי עו"ד נטע לוי מארגון איתך-מעכי: "אנחנו רוצות לייצר מנגנון היוועצות מחייב ורחב עם ארגוני החברה האזרחית. צריך ייצוג נשים בכל המפלגות – כולנו יודעות שיש מפלגות שאין בהן נשים בכנסת. נושא נוסף שעומד לפתחה של הכנסת הוא נושא רישיונות כלי הירייה והתבחינים לקבלת רישיון. בעייני הוועדה הבין-משרדית זה נושא שצריך לעמוד על סדר יומה, מה זה נשק במרחב הפרטי. מבחינתנו כארגון חברה אזרחית הקמנו לפני שנה וחצי וועדה משותפת של נשים ישראליות ופלסטיניות ובמאי האחרון הוצאנו קריאה למשא ומתן לפתרון ארוך טווח שיושתת על החלטה 1325. זה מורכב ולא פשוט אבל זה חלק הכרחי וקריטי".