ח"כ עודה על סגירת תיק אום אל-חיראן: 'אין חקר האמת כשמדובר בחיי ערבים'

פרקליט המדינה שי ניצן החליט אתמול (שלישי) לסיים את בדיקת אירועי הפינוי האלים ביישוב הערבי-בדואי לא מוכר אום אל-חיראן, שבמהלכו שוטרים ירו לעבר תושב הכפר יעקוב אבו אל-קיעאן. בעקבות הירי נהרגו אל-קיען ושוטר ארז שאול לוי ושוטר נוסף נפצע. כמו כן, שוטרים תקפו ופצעו את יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) שהיה במקום. פרקליט המדינה קבע כי "אין חשד סביר לביצוע עבירות פליליות מצד השוטרים המעורבים באירוע, שפעילותם נבעה ככל הנראה מתחושת סכנה".

2

יריות השוטרים שפגעו במורה יעקוב אבו אל-אלקיעאן (צילום: משטרת ישראל)

 

ח"כ עודה התייחס אמש לסגירת החקירה באום אל-חיראן ואמר: "שוב מח"ש והפרקליטות מפקירים את חקר האמת כשחייהם של אזרחים ערבים מונחים על הכף". "באיזו עילה יצאו אלשיך וארדן במסע הסתה נגד אלקיעאן מיד אחרי האירוע? הם האחראים האמיתיים על שפיכות הדמים", הדגיש. עוד שאל עודה: "איך זה הגיוני שמנעו מיעקוב אבו-אלקיען טיפול רפואי?"

עמיתו לסיעה ח"כ יוסף ג׳בארין (חד"ש), הגיב אף הוא לקביעת הפרקליטות שלא ניתן לקבוע כי התקרית באום אל-חיראן הייתה פיגוע לאומני, וקרא לשר לביטחון פנים גלעד ארדן ולמפכ"ל המשטרה תנ"צ רוני אלשיך להתנצל. "השר ארדן והמפכ"ל אלשיך חייבים להתנצל מיד בפני משפחת אבו אל-קיעאן ובפני הציבור הערבי כולו על האשמות שווא ועל הסתה גזענית!", אמר ח"כ ג'בארין. ״יש להכיר ביעקוב מוסא אבו אל-קיעאן כנפגע פעולת איבה ולהבטיח פיצויים לבני משפחתו. שני הרוגי האירוע באום אל-חיראן, ארז עמדי לוי ויעקוב מוסא אבו אלקיעאן, היו קורבן להתנהלות המשטרתית הלקויה בשטח".

יו"ר ועד תושבי אום אל חיראן, ראאד אבו אל-קיעאן, הוסיף: "לא ציפינו להרבה. הפרקליטות היא חלק מהמדינה ולצערי בכל מה שנוגע לרצח היא לא הגיעה לאמת. ירו על יעקוב והותירו אותו מדמם ופצוע בשטח. אנחנו לא נרפה ונדרוש לפתוח את החקירה מחדש. נמשיך עד שתתגלה האמת. לא יכול להיות שאף גורם אינו אשם. השוטרים לא פעלו כראוי. ראיתי מה היה שם. ראינו איך הרביצו לאנשים ועלו עליהם. זו גזענות. התזמון של ההודעה הזו יפוצץ את ההסכם פינוי עם התושבים. זו המשמעות של ההודעה. חד וחלק. הם אומרים 'בואו תפוצצו את ההסכם'. המשטרה רצחה את יעקוב".