ח"כ עודה: ממשלת הימין איבדה את השליטה במגפת הקורונה וזקוקה לשב"כ

הכנסת אישרה אמש (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את החוק הזמני שמאפשר לשב"כ לעקוב אחר חולי קורונה. 53 חברי כנסת הצביעו בעד החוק, ו-38 התנגדו. ההצבעה נדחתה עקב הצורך של הקואליציה לגייס קולות נוספים, ולאחר שהאופוזיציה הודיעה כי לא תתקזז בהצבעה עם חברי הקואליציה.

החוק אושר בלוח זמנים מהיר, בלחץ הממשלה, על רקע הזינוק במספר המאובחנים כנשאי קורונה וכישלון הממשלה ומשרד הבריאות להקים מערך חקירות אפידמיולוגיות ובדיקות יעיל שיאפשר לקטוע את שרשרת ההדבקה במהירות וללא צורך להעזר בשירותים החשאיים.

חברי כנסת מהאופוזיציה גינו את החוק לקראת ההצבעה עליו. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), מסר: "ברוכים הבאים לרשימת המעקב של שב"כ. הממשלה איבדה את השליטה במגפה כי היא בעיקר מתעסקת באיך לשלוט בנו". יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, מסר: "משבר הקורונה הוא לא מסוג הסכנות שעונות למבחן המחמיר בחוק. הראיה היא שאף מדינה דמוקרטית אחרת לא מפעילה את שירות הביטחון שלה לצורך הזה".

לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת): "מי יפקח אחרי מי יעקבו, איזה מידע יקחו ואיזה מידע יזלוג אחר כך ליעדים אסורים? מישהו יכול להבטיח שהמידע שייאסף ישמש רק לענייני קורונה כשהוא נאסף על ידי גוף שיש לו מטרות אחרות לגמרי? הממשלה נכשלת בהתמודדות עם הקורונה, ועל הכישלונות אי אפשר לכסות באמצעות השב"כ. אנחנו עדים למאות נדבקים ביום, נכשלו בקטיעת שרשרת ההדבקה, בקיצור הזמן לבדיקות, במציאת פתרונות אזרחיים. זה לא יעבוד, כי הציבור בקרוב יבין מי אחראי למשבר שאנחנו נמצאים בו היום".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) אמר במליאה "למרות ההפחדות והשקרים של קואליציית הקורונה, כל גורמי המקצוע הרפואיים התנגדו נחרצות למעקב ע"י שב"כ. המטרה האמיתית מאחורי החוק היא להטיל אימה על האזרחים, לתת לנתניהו העריץ עוד כוח בלתי מפוקח כנגד הציבור הישראלי.פשעי הסיפוח נועדו להסתיר את עומק המשבר החריף בו אנו חיים: מחיר הדמים של הכיבוש, הפערים החברתיים העמוקים עוד לפני הקורונה, וכעת המשבר הכלכלי הקשה ביותר מקום המדינה. מעקבי השב"כ נועדו למנוע את המחאה שמתחילה עכשיו ורק תתגבר".

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) הדגישה שכאשר "הטיפול בקורונה הוא 'מלחמה', כשאזרחים מוכנסים ל'סגר' – אין פלא שהשב״כ יכול להיכנס לנו לטלפונים. אחרי הקורונה יגידו לנו שאותו כלי מתאים גם לטיפול בפשיעה או בכל דבר אחר. ככה עושים לגיטימציה לחיסול המרחב הדמוקרטי".

שלשום ביטל יו"ר ועדת החוץ והביטחון, צבי האוזר (דרך ארץ), את ההצבעה על החוק הזמני לאחר שהאופוזיציה הגישה עשרות הסתייגויות. משרד הבריאות הציע לוותר על אישור החוק הזמני ולאשר ביום שני הבא חוק קבוע ומרוכך יותר, אך אשר חיון, ראש הסגל של נתניהו, דרש מהאוזר לקדם את החוק הזמני מיידהאוזר אמר כי "מטרת הפיצול היא לתת לממשלה מענה בטווח הקצר, להתמודדות עם העליה הנרחבת בתחלואה לצד שמירת האפשרות לדיונים ארוכים יותר כדי שיוכלו להתעמק בו ולצמצם את הבעייתיות שבו במידה המרבית האפשרית".

החוק בנוסח זה יהיה תקף עד 22 ביולי. באגודה לזכויות האזרח אמרו בתגובה לאישור החוק שבכוונתם לעתור נגדו לבג"ץ. "מדובר ביום קשה לדמוקרטיה הישראלית ולחירות האזרחים", נמסר. "אף מדינה דמוקרטית לא הפעילה את שירות הביטחון החשאי שלה במאבק בקורונה ובכל המדינות נעזרים בחלופות טכנולוגיות אזרחיות וולונטריות. מדובר בצעד פסול מיסודו, המדגים באיזו קלות עלולה ממשלה להתפתות לעשות שימוש בכלים קיצוניים למעקב המוני שפותחו אך ורק לצרכי מאבק בטרור, ולהשתמש בהם למעקב אחר אזרחים בהקשר אזרחי לחלוטין, לתקופה ממושכת ובאופן יומיומי. את השד הזה יהיה קשה להשיב לבקבוק. האגודה תפנה שוב לבג"ץ ותבקש לפסול את החוק וגם את הסעיף המתיר לשב"כ לקבל ולאגור נתוני תקשורת, לאור השימוש בו למעקב אחר אזרחים".

סרטון דברי ח"כ עופר כסיף נגד החוק במליאת הכנסת

https://www.facebook.com/ofercass/videos/582873129099108/