ח"כ עודה: חייבים לעצור את הטירוף; אירועי מחאה רבים בהשתתפות יהודים וערבים

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) קרא אמש (רביעי) לאזרחים הערבים להמשיך ולהפגין מבלי לפגוע ברכוש וחיי אדם. "אחרים נפצעו ורבים העבירו את הלילות האחרונים בפחד במקלטים, הגנה שאין לתושבי עזה. לאורך הלילות האחרונים קיבלנו דיווחים רבים ממפגינים על אלימות משטרתית נוראית שהופנתה כלפי אזרחים שומרי חוק שיצאו למחות נגד הממשלה. לצד זאת גם עקבנו בדאגה אחרי המצב בערים המעורבות. התקפות אלימות וקשות כלפי יהודים וערבים ובהם גם נרצח אזרח ערבי בלוד, פגיעה ברכוש ואפילו שריפת בית כנסת", הדגיש.

לדבריו "כאשר השר הביטחון פנים אמיר אוחנה מגבה יהודים שלוקחים את החוק לידיים ומתיר את דמם של האזרחים הערבים, אלה התוצאות: פעילי ימין קיצוני פוגעים בבני אדם וברכוש ברחבי הארץ, והמשטרה נעדרת לחלוטין מהשטח. מה שמותר בשטחים הכבושים, מותר עכשיו גם בלוד, בבת ים, בחיפה, ביפו ובערים נוספות. חייבים לעצור את הטירוף."

רופאים יהודים וערבים כפי שצולמו אתמול בבית החולים רמב"ם בחיפה (צילום: בי"ח רמבם)

 

סניפי המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) וחד"ש בחיפה פרסמו אמש הודעה משותפת לפיה המשטרה מתסיסה את האלימות בעיר הצפונית וקוראים לשמור על מחאה אזרחית. "עשרות צעירים נעצרו בימים האחרונים בעיר על ידי המשטרה בעקבות מחאה לגיטימית נגד המלחמה וההסלמה ופשעי הכיבוש בירושלים המזרחית", נכתב בהודעה, "אנו קוראים לנצור את האש מיד. ההתנהלות הברוטלית והגזענית של המשטרה היא הגורם העיקרי להידרדרות המצב בעיר ולדיכוי חופש הביטוי. חד עם זאת אנו קוראים לשמור על האופי האזרחי של המחאה ולא לפגוע ברכוש פרטי או ציבורי. אנו קוראים במיוחד לצעירים לא להיגרר למעשים המזיקים למחאה הצודקת ומשמשים כעילות לדיכוי והסתה גזענית. אנו מזהירים מפני הפרובוקציות של כנופיות הימין בחיפה, מפני ההסתה הפרועה נגד תושבים וסטודנטים ערבים והקריאות לחרם על עסקים ערביים. אנו דורשים מהמשטרה לפעול לאלתר נגד תופעות אלה ולהפסיק את מדיניות האיפה ואיפה. מק"י וחד"ש קוראות לכל הכוחות השפויים היהודים והערבים בעיר לשלב ידיים באומץ ובאחריות בתקופה זו".

יצוין שיותר מתריסר חברי מועצות מהערים המעורבות לוד, עכו, חיפה, תל אביב-יפו, ורמלה קראו אתמול להרגעת את הרוחות. אל ההצהרה חתמו בין השאר אדהם ג'מאל ושרי גולדשטיין, סגני ראש עיריית עכו; פידא שחאדה, חברת מועצת העיר לוד ועוד. כמו כן, ביוזמת "סיכוי" כל 14 ראשי הרשויות היהודיות והערביות המרכיבות את אשכול רשויות השרון שיגרו מכתב הקורא לתושביהם להימנע מאלימות, לשמור על מרקם החיים המשותף ולכבד זכות המחאה, וכן קריאה לממשלה לסיים את מעגל האלימות בדרכי שלום.

אלה שתיים מעשרות פעולות אזרחיות למאבק בגזענות ובאלימות שנערכו אתמול והיום ובהם עצרת מחאה של אנשי חינוך ערבים ויהודים ברחבת הכנסת "בעד חיים משותפים ונגד אלימות". מרשת ברנקו וייס נמסר "אנו משפחה גדולה ששותפים לה יהודים וערבים, דתיים וחילוניים הפזורים על כל רחבי הארץ. בואו בשעה הקשה הזו ננסה כולנו לעשות מאמץ להיות קצת פחות צודקים וקצת יותר חכמים. בואו נעשה כל אחד ואחת, בהתאם ליכולתו בכדי להרגיע את הרוחות כי אין לנו ארץ אחרת- גם כשאדמתה בוערת".

עוד צפויים אחה"צ והלילה אירועי מחאה ברחבי הארץ תחת הכותרת "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים", בין היתר: בשעה 16:00 במרכז ברודצקי ברמת אביב, תל-אביב; בשעה 17:00 בצמתים גוש חלב ונהלל, בדרך הבנים בפרדס חנה; בשעה 17:30 בכיכר השעון ביפו; בשעה 18:00 ליד מרכז המורים בשדרות רגר בבאר-שבע, במרכז חורב בחיפה, בצומת יובלים, בכפר בסמת טבעון ובמחלף חמד ובשעה 20:30 ברחבת המשבר הישן במרכז ירושלים.

 

עוד בנושא:

הקיסר נירון מרחוב בלפור: נתניהו מבעיר את האזור כדי לשמור על כסאו

בעקבות קריאת חד"ש: מאות הפגינו בת"א, ירושלים וחיפה בדרישה לעצור את האש