ח"כ עודה בעקבות החלטת ממשלת בנט: המשטרה ליהודים והשב"כ לערבים

צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית שיזם ראש הממשלה נפלתי בנט החליט אמש (ראשון) כי צה"ל והשב"כ ייקחו חלק בטיפול באלימות בחברה הערבית. כמו כן, השרים סיכמו גם כי משרד המשפטים יקדם שורה של חוקים "שיעניקו אמצעים נוספים לגופי האכיפה השונים, לרבות חוק עונש מינימום להחזקה ולסחר בנשק". על כך הגיב יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה (חד"ש), "להילחם בפושעים ולא בדמוקרטיה – האחראית הבלעדית על אכיפת החוק בקרב אזרחים היא המשטרה, לא ארגוני ביון וצבא. אחרי עשורים שהממשלה והמשטרה התייחסו אלינו כל חצר אחורית, הדבר האחרון שאנחנו צריכים הוא עוד מאותו היחס: משטרה ליהודים ושב"כ לערבים".

מפגינים בכביש 6 נגד האלימות בחברה הערבית ואזלת ידן של הממשלה והמשטרה בפברואר 2021 (צילום: אל-אתיחאד)

 

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) תקפה אף היא בחריפות רבה את החלטת הממשלה בנוגע למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית: "אסור לנצל את התפשטות הפשיעה בחברה הערבית כדי להדק את אחיזתו הביטחונית של השב"כ עלינו. גם אם החברה שלנו מותשת בגלל שפיכות הדמים". "לא נסכים שהברירה שתעמוד בפנינו תהיה פשיעה או שלטון השב"כ", אמרה ח"כ תומא-סלימאן שהאשימה את הממשלה באימוץ תפיסת הביטחון של קודמתה אשר ראתה בציבור הערבי "גייס חמישי ואויבים". לדבריה, הממשלה מעוניינת להכניס את השב"כ ואת הצבא לישובים הערביים כדי להחזיר את ימי המשטר הצבאי.

היא הדגישה, כי ממשלות ישראל לדורותיהן ומנגנוניה, ובראשם השב"כ, הם הגורם האחראי לעוני, לאבטלה, לפגיעה במערכת החינוך, לאספקת כלי נשק לארגוני הפשיעה ובדרך זו להביא להתפשטות הפשיעה ולעליית כוחם של ראשי הפשע במגזר הערבי. "כיצד יכול הצבא אשר מספק כלי נשק לארגוני הפשיעה להילחם בפשע?", שאלה ח"כ תומא-סלימאן.

גם האגודה לזכויות האזרח מתחו ביקורת על עמדת הממשלה: "ההחלטה להסמיך את השב"כ לפעול בנושא הפשיעה בחברה הערבית ועבירות נשק היא לא חוקית באופן מובהק. חוק השב"כ שולל את סמכותו של שב"כ לפעול בנושא עבירות ופשיעה בישראל, שאין להן קשר לביטחון המדינה, או המשטר הדמוקרטי. מדובר בפריצה חסרת תקדים ומסוכנת של גבולות המנדט החוקי של השב"כ". עוד נמסר מהאגודה כי "עצם התיוג של הפשיעה בחברה הערבית כסוגייה ביטחונית הוא פסול לכשעצמו, שכן הפשיעה התפתחה על רקע הזנחה רבת שנים ומיגורה מחייב פעולה משולבת של רווחה, חינוך ותעסוקה, לצד ייעול הפעילות המשטרתית מול איום הפשיעה, במסגרת החוק וערכי הדמוקרטיה".

עדאלה – המרכז המשפטי לזכיות המיעוט הערבי בישראל, שיגר מכתב לראש הממשלה בנט, לשר הביטחון בני גנץ ולמפכ"ל בו הבהירו כי ההחלטות שהתקבלו על ידי צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, חורגות באופן קיצוני מהסמכות שהוגדרה לשב"כ ולצבא בחוק. הם ציינו כי "הפעלת השב"כ והצבא נגד פשיעה מנוגדת לחוק וכי מדובר בהמשך ישיר של הממשל הצבאי". עו"ד חסן ג'בארין ממרכז עדאלה כתב כי "ההחלטה מעידה על יחס ביטחוני, עוין ולא שוויוני כלפי האזרחים הערבים וכי והיא ממשיכה את המגמה המתייחסת אל האזרחים הערבים בתור זרים-אויבים". כמו כן נטען כי "הסמכת השב"כ לפעול למיגור פשיעה מהווה חריגה קיצונית מסמכות השב"כ על-פי חוק השב"כ, דבר המקבל חיזוק מקביעות בית המשפט העליון בפסק דינו בעניין איכוני השב"כ".

מרכז עדאלה גם הדגיש כי "מנגנון חשאי כמו זה של השב"כ, הפועל ללא פיקוח הולם וללא שקיפות אינו יכול להיות מופקד על עניינים אזרחיים גם כשמדובר בתופעת פשיעה פלילית קשה, והפעלתו עלולה להביא עימה פגיעה קשה בזכויות יסוד". עוד ציין עדאלה כי "החוק אינו מסמיך גם את הצבא לפעול לפעולות שיטור בתוך ישראל".

מעדאלה נמסר: "החלטת הממשלה היא צעד מסוכן המהווה המשך של מדיניות ישראל כלפי אזרחיה הערבים הנמשכת מאז ימי הממשל הצבאי. בניגוד להצהרותיה, החוק אנו מסמיך את פעולת הצבא והשב"כ לבצע משימות אכיפת חוק שבאחריותה של המשטרה. ההחלטה העקרונית לאפשר פעילות חשאית שאין לדעת מה טיבה וכלפי מי היא מופעלת, מסמנת סכנה לפגיעה נוספת בזכויות יסוד של אזרחים ערבים שממילא נרמסות באופן שיטתי על ידי המשטרה כבר כיום. הכשרה של מערכת אכיפה שנועדה רק כלפי קבוצה אתנית ולאומית אחת, היא החלטה גזענית שמייצרת שתי מערכות חוק, ואנו ניאבק בה בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותנו".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/107007