ח"כ עודה בדיון בוועדת העבודה והרווחה: שכיר או עצמאי חייב לקבל 100% פיצוי

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) דורש לפצות ב-100% על אובדן ההכנסה של העובדים והעצמאים. כך אמר היום (שני) בישיבת ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ עאידה תומאסולימאן (חד"ש הרשימה המשותפת). "מי שיצא ממעגל העבודה כשכיר או עצמאי חייב לקבל פיצוי של 100%. הם לא אחראים על מה שקרה, אלה ההשלכות החברתיות והכלכליות של מגפת הקורונה". ח"כ עודה הסביר שהדרישה היא חלק מהתכנית הכלכלית ליציאה מן המשבר שפרסמה המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) ערב ה-1 במאי.

לדברי ח"כ עודה "הלחץ הפרלמנטרי שלנו לא יספיק. מי שרוצה שינוי מהותי חייב להצטרף אלינו ברחובות". עוד הוא הזמין להפגנות שיתקיימו מול הכנסת ביום חמישי הקרוב, לקראת השבעת ממשלת הימין החדשה וב-5 ביוני בתל אביב "כדי להשמיע את זעקתנו: לא לסיפוח בגדה והעברת התקציבים לכיבוש ולהתנחלויות. לעם הפלסטיני קודם כל מגיע חופש, ולאזרחים המוחלשים מגיע תקציבים".

ח"כ עאידה תומאסלימאן בישיבת ועדת העבודה והרווחה שנערכה הבוקר בכנסת (צילום: הכנסת)

ח"כ עודה הוסיף עוד דרישות חברתיות העולות מתכנית מק"י להצלת הכלכלה: דמי האבטלה יקבעו בגובה 100% מהשכר האחרון; הבטחת הכנסת יסוד בגובה 80% משכר המינימום ו"כל עוד יש מגבלות בחינוך, שעות עבודה של עובדים עם ילדים יצומצמו ל-25 שעות במשרה מלאה".

נציגי משרד העבודה והרווחה, מוטי אלישע, אמר בדיון ש"יש תחומים שבהם לא יחזרו העובדים כמו תיירות והסעדה. אנחנו חושבים לעשות להם הסבות". על כך הגיבה יו"ר הוועדה: "זהו? סגרנו את המסעדות והתיירות לנצח? סגרנו את הענפים האלה? לא עדיף להחזיק את העובדים האלה מעל המים עד שהתחומים יחזרו לפעילות?".

נציג הארגון כוח לעובדים, עו"ד איתי סבירסקי, הדגיש בדיון: "המדיניות של מדינת ישראל היא קמצנית ביותר. הקמצנות עכשיו תתנקם בנו אחר כך. היה צריך להיות לדאוג להשארת העובדים במקום העבודה ולא לפטרם או להוציאם לחל"ת". עו"ד סבירסקי הצטרף לדרישה של ח"כ עודה ואמר "אנו סבורים שהפיצוי חייב להיות מלא: 100%. הקורונה היא לא באשמת אף עובד, מובטל או עצמאי".

עוד על תכנית מק"י ליציאה מן המשבר שפורסמה כמוסף מיוחד בגיליון 18 של "זו הדרך":

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/04/G18_2020.pdf