ח"כ עודה באום אל-פחם: לא ניתן לאחוז אחד של פושעים לנצח 99% מתושבי העיר

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), לקח אמש (שישי) חלק בישיבת חירום בעיריית אום אל-פחם ובסיומה אמר כי "אנו קוראים למשטרה לאסוף את הנשק. לא ניתן לאחוז אחד של פושעים לנצח 99% מתושבי העיר". בעירייה גם קראו לתושבים לסייע בעצירת שפיכות הדמים בעיר.

החשש הוא שהאירועים בשתי היממות האחרונות מהווים חצייה של קו אדום – בעיר שידעה לא מעט אירועי ירי ורצח בשנה האחרונה. הצתת הבתים בשעות הלילה של יום חמישי שהתרחשה כתגובה לרצח תושב העיר מוחמד חמזה בורגל אגבריה, גררה ירי נוסף אתמול ממנו נהרג פתחי ג'בארין.

ח"כ איימן עודה (שלישי מימין), אמש, בתום ישיבת חירום שנערכה בעיריית אום אל-פחם (צילום: זו הדרך)

 

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) פרסמו אף הן אמש הודעה בה הן קוראות להרגעת הרוחות ולשים קץ למעגל האלימות והדמים בעיר. "צו השעה הוא למנוע עוד קורבנות ונזקים. רובם המוחץ של תושבי אום אל-פחם רוצים לחיות בשלום וביטחון, ולא במציאות של נקמה ועין תחת עין", נאמר בהודעה שפורסמה בערבית ובעברית. עוד נאמר בהודעה: "מק"י וחד"ש קוראות למשטרה לחקור את נסיבות הריגת הצעיר מירי שוטרי מג"ב. מדיניות היד הקלה על ההדק מקבלת גיבוי מדברי המפכ"ל שמתירים בעצם את דמם של התושבים. במקום לעשות שרירים על תושבי אום אל-פחים ויישובים ערביים אחרים, מצופה מהמשטרה לאסוף מאות אלפי כלי נשק ולמגר באופן שיטתי ורציני את ארגוני הפשיעה".

"רק תדמיין אם היו נרצחים בנהריה עשרה אנשים – איך המשטרה והממשלה היו מגיבות אז?", שאל מוריד פריד, חבר בוועד העממי ופעיל חד"ש מרכזי בשיחה עם "הארץ". "אני לא אומר שאין לתושבים אחריות, אבל בסופו של דבר האחריות היא גם על הממסד". לדבריו הצטרף גם ח"כ לשעבר ד"ר יוסף ג'בארין (חד"ש), שלא הסתיר את החשש שלו מהמתרחש בעיר. ג'בארין הזהיר בעבר מהכאוס בתחום הנשק הבלתי חוקי ביישובים הערבים. הוא מאמין גם שהיעדר מסגרות ראויות לצעירים ואי פיענוח מקרי הרצח על ידי המשטרה, פוגעים במצבה של החברה הערבית. לדבריו, "שנים ארוכות של מדיניות משטרתית שהפקירה את היישובים הערבים לגורלם הביאו למצב הבלתי נסבל כיום בעיר". יצוין שמתחילת השנה נרצחו עשרה בני אדם באום אל-פחם, כולם באירועי ירי.

 

סרטון – דברי ח"כ איימן עודה, אמש, בעיריית אום אל-פחם:

 https://www.facebook.com/AymanOdeh1975/videos/636490254161281