ח"כ עודה: אנחנו לא המילואימניקים של גנץ ולפיד ורק מאבק יהודי-ערבי יצליח

בריאיון שפורסם בגיליון סוף השבוע של "הארץ", גילה ח"כ איימן עודה (חד"ש) כי שוחח ארוכות עם ראש הממשלה יאיר לפיד. לדבריו "לפני חודש דיברנו ארוכות. לפני מספר ימים ביקשתי עזרה לבית החולים האנגלי בנצרת. לא רק שלפיד הפיל את החוק שקידמתי להקמת בית החולים בסכנין — עכשיו כשכבר יש בית חולים מתפקד, הוא לא רוצה לעזור. אם אנחנו צריכים להיות בסך הכל, אז שיחפשו אחרים". "אנחנו הערבים בלי יהודים דמוקרטיים לא יכולים לעשות שינוי. היהודים הדמוקרטיים בלי הערבים לא יכולים לעשות שינוי. והמאבק שיצליח הוא רק יהודי וערבי", הבהיר.

ח"כ איימן עודה (צילום: חד"ש)

 

עוד הדגיש "אני לא חושב שכל הציונים הם אותו הדבר. גלאון היא לא בן גביר, אני לא מקבל את הגישה הזו. אבל כן, יש גזענים במרכז המפה הפוליטית. לא הסכמתי להיות מילואימניק של הגזענים במלחמה נגד הפשיסטים — אז תוקפים אותי. מי שרצה שאהיה עם נפתלי בנט, איילת שקד וזאב אלקין בשביל להיות נגד נתניהו ביקש ממני בעצם להמשיך את מדיניות הימין, אבל בלי נתניהו".

"הממשלה שהיתה שמרה על המרחב הדמוקרטי, שזה בית המשפט, האקדמיה, העיתונות. וכל זה חשוב, אבל יש את המהות בפגיעה בדמוקרטיה הישראלית שהיא המשך הכיבוש והאפליה של האזרחים הערבים. אני שמח שניצן הורוביץ לא בראש מרצ ושזהבה החליפה אותו. הגישה של גלאון בסוגיה המדינית וביחסי ערבים־יהודים היא יותר מתקדמת משל הורוביץ. לכן אני שמח", הוסיף.

עודה הדגיש שיחד עם הרצון להתגייס למשימה הדחופה של עצירת סמוטריץ' ובן גביר, יש לו קווים אדומים. "יש לנו דרישות מאוד ברורות. אנחנו, יחד עם 90% מעמי העולם, רוצים לראות שלום על בסיס מדינה לצד מדינה. שמעתי את דבריו של לפיד [באסיפה הכללית] של האו"ם, אבל בשטח מתנהל דבר אחר לחלוטין — פשע מתמשך. ובכל זאת, העובדה שראש הממשלה שם את הסוגיה הפלסטינית במרכז השיח של הבחירות אחרי הדרה של עשור היא חשובה".

"אני רוצה שהאזרחים בשתי המדינות יחליטו על אופי המדינה שהם רוצים לחיות בה. אני רוצה לחיות במדינה דמוקרטית לכולנו. זה כל כך טריוויאלי. זה שהיהודים הם עם, שמגיעה להם זכות להגדרה עצמית כמו כל עם בעולם, זה ברור ומובנה אצלי. אבל זה לא צריך לפגוע כהוא זה בשוויון הן ברמה הלאומית והן ברמה האזרחית. המרכז הפוליטי אוהב להגיד שוויון אזרחי כן – אבל לאומי לא. זו גישה גזענית. אני לא מכחיש את היות היהודים לאום, אבל הם מכחישים את היותי לאום — ואני לאום. אני ערבי-פלסטיני. מגיעות לי זכויות קולקטיביות ולא רק פרטניות", טען ח"כ עודה בריאיון שפורסם ב"הארץ".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/115583