ח"כ מתן כהנא מימינה: ממשלת בנט תהיה ימנית יותר מממשלות נתניהו

"אני משוכנע שהממשלה הזו תהיה אפילו יותר ימנית מהממשלות שהיו לנתניהו", כך הסביר ח"כ מתן כהנא מימינה הבוקר (חמישי) ב"כאן" רשת ב', את הסיבה לפיה החליטה להצטרף לממשלת בנט-לפיד. "יש תחושה שמוקמת פה ממשלת שמאל, שמד וזה הכי רחוק מהמציאות. למשל הוחלט על הקמת מנהלת למניעת השתלטות של פלסטינים על שטחי 'סי' ועל פיצול תפקיד היועמ"ש", הוסיף.

ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) הדגיש כי קווי היסוד של הממשלה המסתמנת "מנוגדים באופן חריף לתפיסות שלנו", ולכן חברי מפלגתו לא יתמכו בה. לדבריו, "אנחנו לא מצפים שבקואליציה יהיו הסכמות על כל דבר שאנחנו מאמינים בו, כבר המלצנו בעבר על גנץ ולפיד. אבל לממשלה הזו אנחנו לא יכולים שלא להתנגד". כסיף הוסיף: "אין לי דבר נגד אנשי רע"מ, עם חלק אני אפילו מיודד. אבל ברמה הפוליטית אני חושב שהם עשו טעות גדולה וחטא גדול".

אמש, כחצי שעה לפני חצות, הודיע יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי הצליחה להרכיב ממשלה. ריבלין בירך את לפיד ואת ראשי סיעות הקואליציה המתגבשת על הרכבת הממשלה, וקרא ל"כינוסה של הכנסת בהקדם האפשרי לאישור הממשלה כנדרש". לפי ההסכם שעליו חתמו יש עתיד וימינה, נפתלי בנט יכהן ראשון כראש הממשלה, וכעבור שנתיים יחליף אותו לפיד. במסגרת ההבנות, מסתמן כי לאחר הרוטציה בין לפיד לבנט יתרחש גם חילוף בקרב התפקידים הבכירים בממשלה, כך שבנט ימונה לשר הפנים, איילת שקד תמונה לשרת המשפטים, ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער ימונה לשר החוץ.

יו"ר ימינה, ח"כ נפתלי בנט, בעת ששימש מנכ"ל מועצת יש"ע של המתנחלים בשטחים הפלסטינים הכבושים (צילום: מועצת יש"ע)

 

יצוין שהמפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) החליטו להתנגד לממשלה בראשות יו"ר ימינה, ח"כ נפתלי בנט. "מדובר בממשלה ימנית מובהקת, בהרכבה ובקווי היסוד שלה, שאינה מציעה שינוי מהותי אמיתי מממשלת נתניהו. אין מדובר על מאבק בין שתי דרכים – אלא מאבק על מי יוביל את הימין בישראל. שינוי אמיתי אינו מסתפק בהחלפת נתניהו אלא בהחלפת מדיניות נתניהו: במקום מדיניות של העמקת הכיבוש, ההתנחלויות, הגזענות והידרדרות לפשיזם – מדיניות של שלום והכרה בזכויות העם הפלסטיני, של שוויון אזרחי ולאומי של האזרחים הערבים ושל דמוקרטיה מהותית", נמסר בהודעה המשותפת.

ועוד "תמיכתה של התנועה האסלאמית הדרומית (רע"ם) בממשלה שאינה מתחייבת להפסיק את הטיהור האתני בירושלים המזרחית ואת הפרובוקציות במסגד אל-אקצא, אחרי שהימין הדף אותם, מקנה לגיטימציה למדיניות לשלילת זכויות העם הפלסטיני. המתקפה הפשיסטית של המשטרה ושל כנופיות הימין על הציבור הערבי מוכיחה שכל הפרדה בין הנושאים האזרחיים והנושאים הלאומיים אינה אלא אשליה ואחיזת עיניים. אנו מזהירים מפני הרפתקה תוקפנית חדשה של נתניהו, במטרה למנוע את הסתלקותו מהשלטון. מק"י וחד"ש קוראות לכל הכוחות הדמוקרטים בישראל, יהודים וערבים, להגביר המאבק נגד הכיבוש, הגזענות והפשיזם".

 

עוד בנושא:

חד"ש ומק"י: הפלת נתניהו אינה מכשירה הצבעה לממשלה בראשות בנט

לא מספיקה מנה גדושה של אנטיביביוטיקה: ייתכן שנתניהו ילך אך דרכו הנפסדת נשארת