ח"כ כסיף: קונצרן כיל המופרט מרמה את המדינה ולא משלם מסים

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה הבוקר (שני) דיון מיוחד בנוגע להתחמקות מתשלומי התמלוגים שאמורה לשלם חברת כיל המופרטת שבבעלות תושב לונדון, עידן עופר, על השימוש במשאבי ים המלח. בה ישיבה הוצגה העמדה הרשמית של רשות המסים לפיה הקונצרן חייב בתשלום של מאות מיליוני דולרים למדינה, "בסכום שעדיין קשה להעריך אותו", אך קרוב למיליארד דולר. כיל העריכה בדיווחים שלה כי מדובר בתשלום בהיקף שבין 185 ל-200 מיליון דולר, אולם פרופ' איתן ששינסקי שנכח בדיון אמר כי הוא סבור שמדובר בסכום גבוה הרבה יותר.

הפגנת עובדי כיל נגד פיטורים מול הנהלת החברה בתלאביב, מארס 2015 (צילום: ההסתדרות)

יצוין שהדיון נערך ביוזמת ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת). לדברי ח"כ כסיף "כיל רימתה ומרמה את המדינה. כיניתי את זה 'כיל ורעדה', כי רשות המסים רועדת מפחד. התרגיל הוא כזה: במקום לחשב את מס רווחי היתר לפי השווי ההיסטורי של הרכוש כיל משתמשת בשווי ההוגן, שמוריד את שיעור הרווחים לרמה שאינה חייבת במס. האם רשות המסים רועדת? האם הרשות מסוגלת לגבות את הכספים המגיעים למדינה ולאזרחיה?".

פרופ' ששינסקי, אמר כי "בדו"ח הוערכו נכסים בשווי של 4.6 מיליארד דולר, אחר כך עלה השווי ל-6 מיליארד דולר ועכשיו הנכסים מוערכים בשני מיליארד שקל. על זה הוויכוח. ברשות המסים נחושים לגבות את מה שלדעתם נכון". הוא הוסיף והציע שכחלק מהמכרז שתוציא המדינה עבור הזיכיון לשימוש במשאבי ים המלח, שכן הזיכיון של כיל מסתיים ב-2030, "ייכתב שמועמד שמגיש מועמדות צריך לבוא בידיים נקיות. ליישב מחלוקת עם המדינה לפני הגשת מועמדות זה התמריץ הטוב ביותר".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), פתח את הדיון בנושא התמלוגים ואמר כי חמש שנים אחרי חוק ששינסקי ולמדינה לא שולם ולו שקל אחד. הוועדה ממליצה לרשות המסים להוציא לכיל שומה בדחיפות. לדברי ח"כ מרגי "מדינת ישראל לא התברכה בהרבה אוצרות טבע, אך מהמעט שיש לנו צריכים להתנהל בחוכמה ואם מנצלים אוצרות טבע הציבור מצפה לגמול שיבטא שמשאבי הטבע הם שלו ומי שמשתמש בהם צריך לשלם לציבור ולפצות על הפגיעה בהם".

בתום הדיון אמר היו"ר מרגי כי "הוועדה ממליצה לרשות המסים להוציא בדחיפות את שומת משאבי הטבע לגביית המסים, במיוחד על רקע תקופת הקורונה המכבידה על אוצר המדינה. הוועדה ממליצה למשרד האוצר כי תנאי הסף להגשת מועמדות במכרז החדש, במקום זה המסתיים ב-2030, יהיה הסדרת החובות למדינה טרם המכרז". יצוין שבעליו של כיל, עופר, מככב במקום ה-13 ברשימת עשירי ישראל שפרסמה באחרונה הירחון "דה מרקר" (ר' ידיעה נפרדת באתר זה). עופר חבר ב"מועדון המיליארדרים" והונו מוערך בכ-4 מיליארד דולר.