ח"כ כסיף על החרמת דיוני ועדת החוקה: לא נשמש ניצבים בהפיכה המשטרית

האופוזיציה כולה החרימה הבוקר (ראשון) את הדיון בוועדת החוקה שעוסק בהצעתו של היו"ר ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים. בהודעה משותפת של חברי הוועדה מהאופוזיציה נכתב כי "התנהלותו של יו"ר ועדת חוקה ח"כ רוטמן מבטאת אחד לאחד את הכוונות שלו, של השר לוין, ושל רה"מ נתניהו ביחס למערכת המשפט כולה – שיבוש סדרי הדמוקרטיה והשתקת קולם של היועצים המשפטיים ושל השופטים".

"אנחנו, חברי הוועדה מכל סיעות האופוזיציה, לא נסכים לשמש תפאורה למראית העין של 'דיון רציני' ולא נהיה שותפים להליכי חקיקה חפוזים שרומסים את הנוהג בכנסת ושיובילו לתוצאות הרסניות", נאמר בהודעה המשותפת. ח"כ עופר כסיף (חד"ש – תע"ל) הוסיף "כחברי האופוזיציה בוועדת החוקה, לא נשמש כניצבים להפיכה המשטרית. אם ח"כ רוטמן ימשיך לפעול בכוחניות כדי למנוע הליך שקוף ומסודר של חקיקה מלווה בייעוץ משפטי מקצועי של הכנסת, הוא יישאר עם שותפיו הקיצוניים מפורום קהלת בחדר לבדו. זו תהיה הקדמה מדויקת לדיקטטורה על מלא-מלא משני צידי הקו הירוק".

לפי חברי האופוזיציה, "הדיונים מתקיימים ללא חומר רקע מקצועי נאות וללא חוות דעת משפטית, בניגוד גמור לנוהג ולנוהל בכנסת בכלל ובוועדת החוקה בפרט, ותוך התעלמות בוטה מהייעוץ המשפטי של הכנסת". יצוין שבמהלך דבריו של רוטמן הוצאה מאולם הוועדה נציגת מחאת הסטודנטים לאחר שצעקה בחדר: "זו הפיכה משטרית, ביטול בוטה של הפרדת הרשויות. לא נסכים שתיקחו לנו את העתיד".

הדיון הבוקר הוא חלק מהצעתו של רוטמן לשינויים במערכת המשפט תחת הכותרת "ציון במשפט תיפדה – מחזירים את הצדק למערכת המשפט". בין היתר, מציע רוטמן כי הוועדה לבחירת שופטים בראשות שר המשפטים תורכב מתשעה חברים, בהם נשיא בית המשפט העליון, וכן נשיא בדימוס של בית משפט מחוזי ונשיא בדימוס של בית משפט שלום שימונו על ידי שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון; שר המשפטים ושני שרים אחרים שתקבע הממשלה; שלושה חברי הכנסת שהם יושבי הראש של ועדות הכנסת הבאות: ועדת הכנסת, הוועדה לענייני ביקורת המדינה וועדת החוקה, חוק ומשפט. משמעות ההרכב היא רוב מוחץ לקואליציה.