ח"כ כסיף על דברי לברוב: מופע אימים אנטישמי המטמא את זכר קורבנות הנאצים

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב התייחס הלילה (שני) ליהודותו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בהצהרה חריגה במיוחד. בראיון שהעניק לברוב לטלוויזיה באיטליה הוא ציין כי העובדה שזלנסקי יהודי – אינה שוללת את האלמנטים הנאצים באוקראינה וכי גם להיטלר היה דם יהודי. לברוב אף אמר כי "האנטישמים הכי גדולים הם יהודים".

קצין רפואה של הצבא האדום בודק יהודים ששרדו את התופת באושוויץ' עם שחרור מחנה השמדה בידי חיילי ברית המועצות, ינואר 1945 (צילום ארכיון)

 

הצהרותיו של לברוב גרמו לתגובות נזעמות בארץ ובחו"ל. לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפות) "אם לא מספיקים פשעי רוסיה באוקראינה הוסיף שר החוץ לברוב חטא על פשע באמירה המחליאה – 'האנטישמים הכי גדולים הם יהודים, ואפילו להיטלר היו שורשים יהודיים'. במופע אימים אנטישמי מסלף שר החוץ הרוסי את האמת ומטמא את זכר קורבנות הנאצים. חרפה"!.

גם פרופ' משה צימרמן מהחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית התייחס הבוקר לדברי לברוב בריאיון ששודר בתחנת הרדיו 103 אף.אם. בפתח הדברים, הבהיר צימרמן חד משמעית כי אין שמץ של אמת בטענתו של לברוב: "עד כמה שאנחנו יודעים, לא. הטענה שיש להיטלר מקורות יהודיים, היא טענה שהיא בת 100 שנה. מאז שהתחילו לעסוק בנושא של היטלר, ניסו להדביק לו מקור יהודי".

פרופ' צימרמן הסביר כי התופעה הזו היא "טקטיקה של אנטישמים מאז ומתמיד. הם תמיד מנסים לחפש דווקא אצל אלה שהתפרסמו בגזענותם, בנאציותם או באנטישמיותם מקור יהודי. זה דבר שכיח והיטלר איננו היחיד שניסו להדביק עליו את הדבר הזה. הדבר השני היותר חשוב – על ידי כך שאתה מדביק את המקור היהודי לאנשים שהם בעצמם או נאצים או אנטישמים, אתה יצרת את האליבי בשבילך בתור אנטישמי או בתור נאצי".

על טענתו של לברוב לפיה 'האנטישמים הכי גדולים היו יהודים' השיב צימרמן כי "הוא משתמש באליבי הזה, זו הייתה המטרה של המשפט הזה. אני מתאר לעצמי שהרעיון לא נפל לו תוך כדי הריאיון עם הטלוויזיה האיטלקית, אלא שהאנשים שבראש השלטון ברוסיה התלבטו בנושא הזה מתחילת המלחמה, הרי הם טוענים שהם נלחמים נגד נאצים ולכן המלחמה שלהם מוצדקת".

הוא הסביר מה מנסים ראשי המשטר הרוסי להשיג: "הם רוצים להיות הטובים במקום להיות הרעים. אין לך דרך יותר טובה להיות טוב מאשר להילחם נגד הנאצים. אם הרוסים יכולים להגיד, 'אנחנו נלחמים נגד הנאצים היום כמו שנלחמנו נגדם במלחמת העולם השנייה', אז המלחמה שלהם הופכת לכשרה. ואז שואלים אותם את השאלה, 'האם זה אפשרי שראש הבריונים הנאצי הוא יהודי?' ואז הם אומרים, 'מההיסטוריה אנחנו לומדים שראש הבריונים הנאצי המקורי, היטלר, גם הוא היה יהודי', ויש לך אליבי מושלם".