ח"כ כסיף בדיון במליאת הכנסת: זהו תקציב של פגיעה במעמדות המנוצלים והמשך הכיבוש

מליאת הכנסת אישרה אתמול (חמישי) בקריאה ראשונה את חוק ההסדרים וחוקי תקציב המדינה לשנים 2021 ו-2022. חוק ההסדרים כולל שורת רפורמות ניאו-ליברליות בכלכלה ובחברה בהן העלאת גיל הפרישה לנשים, רפורמה בחקלאות ובפנסיות, הקמת רשות רגולציה והפרטת מערך הכשרות. בהצבעה שמית תמכו בהצעות 59 חברי כנסת מול 53 מתנגדים כאשר חברי הכנסת של הרשימה המשותפת נמנים עם המתנגדים.

ח"כ כסיף, אמש, בעת הדיון במליאת הכנסת על אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים (צילום מסך: ערוץ הכנסת)

 

בדיון שנערך במליאת הכנסת לקראת אישור התקציב אמר ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת): "זו ממשלת שינוי? זו ממשלת מינוי – כזו שכל קיומה מבוסס על מינויים וג’ובים. מינויים לטובת מה? לטובת צדק חברתי? לטובת שוויון? לטובת סיום הכיבוש והאפרטהייד והשגת שלום צודק? לא, ולא ולא. הממשלה הנוכחית הפכה מאמצעי להשגת יעדיו של דמגוג ועבריין נמלט למטרה בפני עצמה, וכך גם התקציב וחוק ההסדרים האנטי-הדמוקרטי הנלווה אליו הפכו ללא יותר מאשר כלים לשימור הסטטוס קוו הימני הקיצוני ביותר, סטטוס קוו של טיהור אתני בשטחים הכבושים, של פגיעה במעמדות המנוצלים ובשכבות המוחלשות, של אפליה כלפי האזרחים הערבים, של קיפוח נשים ושל ניפוח כיסיהם של הטייקונים".

לאחר אישור התקציב מסרה יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, ח״כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת): "התקציב וחוק ההסדרים שעברו היום בקריאה ראשונה משרתים את ההון והכיבוש, ויפגעו בציבורים המוחלשים. ‏השיפורים הקוסמטיים שהושגו בימים האחרונים לא משנים את העובדה שזה תקציב ימני קיצוני בהשראת פורום קהלת, שהולך נגד כל מה שנלמד בעולם בשנה האחרונה. ‏שוב – ממשלת שינוי לרעה. נמשיך במאבק." אתמול מתחה תומא-סלימאן ביקורת קשה על הפשרה שהושגה סביב העלאת גיל הפרישה לנשים. "זהו כישלון", הדגישה.

גם מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, מתנגדת לכוונה להעלות את גיל הפרישה: "זהו מהלך מביש של המדינה שפוגע בזכויות נשים שעובדות במקצועות שוחקים. לא ניתן יד לדריסת זכויותיהן של עובדות ההוראה שעובדות באחד המקצועות השוחקים במדינה. כבר היום חסרות מנהלות, מורות וגננות. העלאת גיל הפרישה רק תגביר את קצב נטישתן ממערכת החינוך. אני דורשת להחריג את עובדות ההוראה מתכנית האוצר להעלאת גיל הפרישה".

לעומת הביקורת הקשה של חברי הכנסת של חד"ש, יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, בירך על העברת התקציב: "לאחר שלוש שנים ללא תקציב ותכנון ארוך טווח למדינת ישראל, סוף סוף יש תקציב ותוכנית עבודה. העברת התקציב וחוק ההסדרים חשובים לחיזוק הצמיחה, התעסוקה והאצת התשתיות ופרויקטים לאומיים וחברתיים. שר האוצר הראה כי באחריות, קור רוח ומקצועיות ניתן להעביר תקציב שייתן זריקת עידוד למשק ולעסקים." "התקציב אמנם לא מושלם ולראייה הפשרות ברפורמה ברגולציה עלולות לרוקן אותה מתוכן ולהביא לכך שהציבור הישראלי והעסקים ימשיכו לשלם עשרות מיליארדי שקלים מיותרים. בכוונתנו להילחם על הרפורמה הזו ועל סוגיות נוספות בכנסת, אבל טוב התקציב הזה על קיפאון מתמשך שפגע בכולנו", הוסיף.

 

עוד בנושא:

הצעות התקציב וחוק ההסדרים: ליברמן ובנט שומרים על ישראל ניאו-ליברלית

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה: הפשרה שהושגה בהעלאת גיל הפרישה – כישלון