ח"כ כסיף בדיון בוועדת הכספים: המדינה מסירה את אחריותה לחסכון הפנסיוני של אזרחיה

הדיון בחוק ההסדרים בוועדת הכספים של הכנסת החל אתמול (שני). הרפורמה הניאו-ליברלית הראשונה שעלתה לדיון היא ביטול האג"ח המיועדות לקרנות הפנסיה של העובדים והעצמאים. עדות נוספת לחשיבותה של הרפורמה ניתן היה לראות בנציגות בכירה של משרד האוצר השתתפה בדיוני הוועדה: רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר, יהלי רוטנברג החשב הכללי, אסי מסינג היועץ המשפטי, ואיתי טמקין סגן הממונה על התקציבים.

ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) בדיון בוועדת הכספים (צילום מסך: ערוץ הכנסת)

 

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) התומך במהלך, אמר כי הוא מתכוון לייחד דיון שלם רק לסוגיית הביטחון של החוסכים בקרנות המופרטות. אחד הקולות הבולטים בדיון אתמול היה של ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) שהכריז "המדינה מסירה מעצמה את האחריות לחסכון הפנסיוני של אזרחיה".

לדברי כסיף המהלך תואם את "הדגם הצ'יליאני" – הפרטת קרנות הפנסיה והמדינה מסירה מעצמה את האחריות לחסכון הפנסיוני של אזרחיה. "מה שקרה בעקבות המודל הצ'ילינאי שאומץ בשנות ה-70 וקיים עד היום – רופאה בכירה שיש לה יחסית שכר גבוה, שהחלה להפריש ב-1981 לקרן הפנסיה הפרטית, תקבל גמלה חודשית של 2750 שקל, מצאו ובדקו שללא המודל הגמלה החודשית שלה הייתה כ-5,000, כמעט פי 2, זה מה שצפוי שיקרה גם פה. ב-2004 כדי להצדיק את הצעד של ההפרטה של הפנסיה דיברו על 65 אחוז סכום פרישה מהשכר לעניין גברים, בסופו של דבר גברים פרשו עם 38 אחוז, נשים עם 31 אחוז". ח"כ כסיף הדגיש ש"ההפרטה של קרנות הפנסיה היא החטא הקדמון שפגעה באוכלוסיות החלשות ביותר, לזה צריך פתרון, לא ע"י הפרטה של השאר שזה מה שאתם עושים. זה בראש ובראשונה יועיל לבעלי ההון וזה יבוא על חשבון החוסכים. מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת לעניין הפנסיות ולא אני העלה חשש שיהיה קיצוץ בהסדר הזה בשנים קשות, אם ניתן לזה יד זו תהייה קטסטרופה שבעוד כמה שנים יעמדו פה אנשים ויבכו את זה".

בעקבות דברי אחד מבכירי האוצר שטען שקיימת הבטחה לעמוד לצידן של קרנות בעת מצוקה השיב כסיף "אנחנו מכירים את המצב שכאשר יש חוב חיצוני, גרעון בתקציב, תבוא המדינה ותגיד אי אפשר להמשיך במספרים האלה, וישנו בחקיקה. זה לא משהו שמופרח".

לדברי נציג אגף הפנסיה בהסתדרות, עמי כהן: "קשה להתייחס להצעה, כי מרגיש שזו טיוטה או הצעה באמצע. בלי לראות את מכלול הפרטים לא ניתן לתת את הדעת אליה. כך גם המוסדיים שאני בקשר איתם. היו המון רעיונות כאלה והם נפלו על אמון ואמונה שהדברים יקרו ויגיעו לידי מימוש. שהגענו לשאלות התפעוליות לא היה מענה. גם הגופים המוסדיים כדי לדעת שזה יכול לקרות, לא יכולים לתת על בסיס ההצעה כאן שום אומדן זמן. זה אלף ואחד פרמטרים. לעניין זה שמדובר בחוק, יש חוקים שנדחים שנים ארוכות ולא מיושמים, זה שחוק עובר בשלוש קריאות זה יפה מאוד. אנחנו מתנגדים להצעת החוק הזו אך לא לשנות מכשיר למכשיר שיוכל לתת את הביטחון לעמיתים ולתת כסף למדינת ישראל, להערכתנו הצעת החוק מאוד חסרה, אנחנו מאוד חוששים מזה שאין שום נייר וחמש שנים אנחנו נשארים חשופים. גם הקרן מוסדרת בצורה מאוד כללית, לא ברור איזה כספים נכנסים חוץ מעודפי תשואה. זה עולם שלם, זה באמת לא חוק לחוק הסדרים, זה פשוט חוסר אחריות משווע".

 

סרטון – ח"כ כסיף מדבר על קרנות הפנסיה בדיון בוועדת הכספים:

https://www.facebook.com/ofercass/videos/995163124360112