ח"כ חנין על דחיית התיקון לחוק החופים: ממשלת הימין דואגת לטייקונים ולנדל"ניסטים

התיקון לחוק החופים, שנועד לחייב בחינה מחדש של תוכניות הבנייה הישנות על החופים בישראל, לא עלה אתמול (ראשון) כמתוכנן להצבעת ועדת השרים לחקיקה. בממשלה הודיעו כי בכוונתם להקים צוות בינמשרדי שיבחן הצעת חוק ממשלתית בנושא.

2017-07-17_200432

דורשים את התיקון לחוק החופים בחוף אכזיב המאוים, ביום שישי האחרון (צילום: מגמה ירוקה)

התיקון לחוק הוגש על ידי ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) בתמיכת עשרות ח"כים נוספים. הגורמים המקצועיים במשרדי הממשלה תמכו בחוק, וכך גם שר האוצר, משה כחלון, הממונה על מערכת התכנון ועל תקציב המדינה. למרות זאת החליטה הממשלה לדחות את הדיון בהצעת החוק.

הצעת החוק נועדה להחיל את חוק השמירה על הסביבה החופית על תוכניות בנייה שאושרו טרם כניסתו לתוקף בשנת 2004. החוק אוסר על בנייה בטווח של 100 מטרים מקו המים ומחייב אישור מיוחד של הולחו"ף (הוועדה לשמירה על הסביבה החופית) לתוכניות בטווח של 300 מטר.

כיום, החוק אינו חל על בכ-50 תוכניות בנייה הכוללות אלפי יחידות דיור וחדרי מלון, שאושרו קודם לכניסתו לתוקף. באופן זה, היזמים יכולים לקבל מהרשות המקומית היתר בנייה מכוח התוכניות הללו, מבלי שהדבר מתפרסם בציבור. התיקון המוצע דורש לבחון מחדש את כל תכניות הבנייה הללו לפי הסטנדרטים התכנוניים והסביבתיים המתקדמים שנקבעו בחוק החופים המקורי.

בעקבות הדחייה מסר ח"כ חנין: "איזה ביזיון, ועדת השרים לחקיקה דחתה את הדיון בתיקון לחוק החופים בחצי שנה. כך נותנים לנדל״ניסטים זמן לקדם מהלכי בנייה בלתי הפיכים בחופים. כל הכבוד לשר האוצר שנאבק על העברת החוק, אבל בממשלה הרעה הזו זה לא הספיק. רגעים ספורים אחר כך, אישרו השרים הצעת חוק עלפיה כל 'ויתור' על כפר או שכונה בירושלים המזרחית יחייב רוב של 80 ח"כים. זהו רוב כמעט בלתי ניתן להשגה, חסם קיצוני בפני כל התקדמות לכל הסכם עתידי עם הפלסטינים. ככה נראים 'אוהבי ארץ ישראל'. לא מגינים על חופי הארץ ונופיה למען מי שחי כאן אלא מתעסקים כל הזמן בלריב עם השכנים ובפועל דואגים רק לטייקונים.

יחד עם זאת הדגיש ח"כ חנין: "אבל אנחנו לא מוותרים. ברביעי הקרוב נביא את ההכרעה על התיקון לחוק החופים לכנסת. קראו לח"כים ולשרים לתמוך בתיקון לחוק".

מארגון מגמה ירוקה נמסר "כשהממשלה רוצה למסמס משהו היא תקים ועדה בין משרדית ותדחה את ההצעה בחצי שנה. התיקון לחוק כבר מעל 5 שנים יושב על השולחן וממתין. ממתין שהממשלה שלנו תתעורר בזמן שתכניות בנייה ישנות כבר נבנות לנו על החופים. זאת כבר לא תכנית, זאת מציאות באכזיב, בהרצליה, בבת ים. יש היום כ-53 תכניות בנות למעלה מעשור שמאיימות על כל חופי ארצנו. הבוקר המדינה החליטה לא להחליט ולדחות את הדיונים בעוד חצי שנה ולהקים עוד ועדה בין משרדית שתמסמס את החוק הזה".

העצומה למען תיקון החוק: https://www.green.org.il/atzuma-beaches