ח"כ חנין לשר הפנים: מדוע לא נחקרו השוטרים שירו למוות ביפו את הצעיר הערבי הלא חמוש

ח"כ דב חנין (חד"ש רשימה המשותפת) פנה אתמול (רביעי) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ולשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, בדרישה לבחון את הפרסום אמש ב'כאן 11 סביב הרג צעיר ביפו מירי שוטרים בסוף חודש יולי.  בחדשות הערב נחשף כי לפי ממצאי חקירת המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), הצעיר שנורה, מהדי אלסעדי, כלל לא היה חמוש בעת האירוע כפי שהשוטרים טענו.

4

צוותים רפואיים מטפלים בשני הצעירים שנורו על ידי המשטרה ביפו (צילום: מד"א)

"תחקיר תאגיד השידור הציבורי כאן מגלה עובדות חדשות ומטרידות מאוד ביחס לנסיבת הריגתו של אלסעדי", כתב ח"כ חנין למנדלבליט ולארדן והוסיף: "מטרידה במיוחד העובדה כי עד עצם היום הזה לא נחקר באזהרה ולו אחד מהשוטרים שהיו מעורבים בירי".

לדברי חנין, "מהאמור עולה תמונה מטרידה, המחזקת את החששות שהאצבע קלה יותר על ההדק כשמדובר בערבים, וכן שהריגתם של אזרחים ערבים אינה נחקרת בנחרצות המתחייבת". חבר הכנסת קרא לשניים "להנחות את הגורמים המעורבים לבחון את הטענות הקשות שעולות מהתחקיר".

אלסעדי נהרג בסוף חודש יולי האחרון מירי סמוך לרחוב יפת שביפו. ביום האירוע טענה המשטרה כי הוא נורה במהלך מרדף שהתנהל אחר רוכבי קטנוע, שנחשדו באירוע ירי אחר שהתרחש קודם לכן. אלסעדי נורה ביחד עם אדם נוסף ומותו נקבע כעבור זמן קצר בבית חולים. מותו של הצעיר גרר מחאה והפגנות בעיר בימים שלאחר האירוע.

אתמול פורסמו בחדשות הערב ממצאים מחקירת מח"ש את האירוע. מהחקירה עלה כי בניגוד לגרסת השוטרים, לפיה ביצעו את הירי לפלג גופו התחתון של הצעיר בזמן שניסה להימלט ממעצר, אחד משני הכדורים שפגעו בו נורה אל פלג הגוף העליון.

ימים אחדים לאחר הריגתו של הצעיר, מסרה עו"ד נועה לוי, מ"הוועד נגד עינויים", המייצג את המשפחה: "מקרה הריגתו של הצעיר ביפו בידי שוטר הוא דוגמה ברורה לסכנה הנובעת מעלייה בלתי מרוסנת באלימות המשטרתית, ומפיקוח קל מדי על משטרת ישראל. כשהאווירה בקרב הרשויות מגבה את מי שיורה בערבים, וכשמח"ש מתעכבת בחקירותיה ונוהגת בזהירות כה רבה בכבודם של השוטרים החשודים, נוצרת לשוטר היורה תחושה של חסינות דה פקטו המגנה עליו גם במקרה של ירי בגבו של אזרח. אנו מצטרפים לדרישת המשפחה לצדק".