ח"כ חנין: יש לדרוש תשובות מנתניהו בעקבות הזנחת ציבור הקשישים בישראל

ישראל מזניחה את הקשישים הסיעודיים: נתונים חדשים שפרסם השבוע הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח (OECD) מאששים שוב את העובדה שהכיסוי הסיעודי הממלכתי בישראל נמוך במיוחד, בהשוואה ליתר המדינות הקפיטליסטיות המתקדמות החברות בארגון.  המחקר כלל 14 מדינות ובדק את רמת הזכויות הציבוריות שניתנות לקשישים הסיעודיים בהן. מהנתונים עולה כי שיעור הקשישים הסיעודיים בישראל ביחס לאוכלוסייה הוא הגבוה: יותר מ–20%, אך מבחינת הזכויות הניתנות לקשישים — ישראל ממוקמת במקומות נמוכים מאוד בפרמטרים השונים.

2017-03-28_205605

המחקר בדק איזה שיעור מכיסוי ההוצאות נותנת המדינה לקשישים הסיעודיים בקהילה (קשישים שנשארים בביתם), לפי רמות תלות שונות. החוקרים חילקו את הקשישים לשלוש רמות של סיעודיוּת, או תלות בעזרה. מתברר כי ישראל היא בין המדינות הבודדות שאינן נותנות כל סיוע בקהילה לקשישים סיעודיים עם צרכים נמוכים. רק בארה"ב, קרואטיה וצ'כיה המצב דומה.

גם עבור קשישים ברמת תלות בינונית וגבוהה — ישראל נשרכת הרחק מאחור. ברמת התלות הבינונית, ישראל נמצאת בתחתית הרשימה מבחינת היקף הכיסוי הציבורי, עם כיסוי שמספק רק כ–45% מהצורך, כלומר מההוצאה בפועל של הקשישים ומשפחותיהם על צורכי הסיעוד. קשישים בישראל, יותר מאשר במדינות אחרות, עומדים בפני שוקת שבורה ונאלצים לגייס כספים אישיים שלא תמיד קיימים, כאשר הם נזקקים לטיפול סיעודי. בעקבות הנתונים שפורסמו פנה ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) אל הציבור באמצעות עמוד הפייסבוק שלו וקרא: "עכשיו הזמן להפעיל לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו". "תבו לו על הקיר בפייסבוק, ספרו לו מדוע אתם או קרוביכם זקוקים לרפורמה הזאת, שתפו בסיפורים, השמיעו קול" ביקש ח"כ חנין הוסיף: "ברור לי לגמרי כי הכדור הזה נמצא במגרש של ראש הממשלה".

עוד הדגיש ח"כ חנין כי נתניהו "חייב להתפנות מענייני התאגיד שלו, ולהקדיש קצת זמן לקשישים הסיעודיים, שבשבילם זה ממש החיים עצמם". חנין הבהיר כי "רגע ההכרעה בעניין הביטוח הסיעודי קרוב מתמיד. עכשיו ברור לכל שאי אפשר להמשיך את המציאות הנוראה של הפקרת הקשישים בישראל. גם שר הבריאות אומר שהדרך היחידה לשינוי היא להכליל מיד את הביטוח הסיעודי בסל הבריאות הממלכתי".