ח"כ חנין ביום התחבורה הציבורית: החברה הישראלית תקועה בפקק

בכנסת צוין אתמול (שלישי) יום התחבורה הציבורית בשלל דיונים בוועדות השונות. היום נערך ביוזמת ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) שהוא יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית. בשעות הצהריים התקיים דיון מיוחד בנושא בוועדת הכלכלה, בנוכחות שר התחבורה ישראל כץ, שבמהלכו הוגש דו"ח ובו מסקנות והמלצות הוועדה שבחנה את בעיות התחבורה הציבורית בישראל, שגובש לאחר עשרות פגישות עם גורמים במשרדי התחבורה והאוצר.

2018-07-04_204639

אוטובוסים חשמליים (צילום: חברת דן)

ח"כ חנין אמר כי השימוע שנעשה לתחבורה הציבורית בוועדת הכלכלה היה ביטוי של תחושת משבר גדול שבו אנו נמצאים. "משבר התחבורה בישראל הוא דרמטי. מקורו בתלות הקיצונית ברכב הפרטי שפיתחנו לאורך השנים. החברה הישראלית תקועה בפקק. לכך יש השלכות נרחבות: תחבורתיות, חברתיות, כלכליות וסביבתיות".

לדברי ח"כ חנין "הגענו לרגע האמת. האופציה היחידה שנותרה לפנינו, כמו בכל תלות מסוכנת, היא אופציית הגמילה. כדי לקדם אותה, אנחנו לא צריכים לבנות את המדינה מחדש, אלא לשנות לגמרי את הגישה; לתת עדיפות ברורה לתחבורה הציבורית בכבישים, במימון, בהצטיידות, בתנאי הנהגים ובחשיבה המתמדת על הנוסעים. את המשאב הציבורי שנקרא כביש צריך להעביר לשימוש האמצעי הציבורי שנקרא אוטובוס. הזמן למהפכת התחבורה הציבורית הוא עכשיו. איננו יכולים להמשיך ולהמתין עוד לתשתיות עתידיות שיוקמו בעוד שנים. אנחנו חייבים להתמקד בשינויים שאפשר לעשות מיד".

הדו"ח מתייחס לשלושה היבטים עיקריים של התחבורה הציבורית בישראל: נתיבי התחבורה הציבורית, היחס לנהגים והתשתיות שמובילות לתחנות הקצה. שני המחברים מסכמים את עיקר המסקנות כבר בתחילת הדו"ח: יש לטפל באופן מידי ודחוף בעומסים בכבישים, מה שמהווה לדבריהם "מצב חירום למשק ולמדינה". עוד הוסיפו: "המצב מחייב תגובה מהירה ונרחבת עם מחויבות לאורך זמן לתיקון המצב. ברגע שהתחבורה הציבורית תהיה טובה, אנשים באמת יתחילו להשתמש בה וכך עומסי התנועה בכביש ירדו משמעותית".

מסקנה נוספת של מחברי הדו"ח היא שלא ננקטו צעדים מספקים להגדלת מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית וכי על הממשלה ומשרדי התחבורה האוצר לדאוג להגדלת המשאבים הניתנים לקידום הנושא. בנוסף, הדוח נוגע בנושא התשתיות וקורא לרשויות המקומיות להתגייס ולסייע בסלילה מהירה של נתיבי תחבורה ציבורית, כמו גם הקצאת שטחים לחניונים ועמדות התרעננות לנהגים.

בנושא התשתיות הוסיפו מחברי הדו"ח כי עד לחודש הבא על משרד התחבורה להעביר לוועדה רשימה של תשתיות תפעול הנדרשות לפיתוח התחבורה הציבורית ברשויות המקומיות, וכי יחד עם הרשויות יסוכם מתווה להקמת התשתיות ותקצובן. במסגרת זו, מציעה הוועדה לשקול הסבת חניונים המיועדים כיום לרכבים פרטיים לחניונים לשימוש אוטובוסים ומוניות שירות.

סוגיה נוספת וחשובה שבה דן הדו"ח הוא מעמדו של הנהג בתחבורה הציבורית, במסגרת ההמלצות העיקריות של הוועדה בנושא גיוס ושימור נהגי אוטובוס נכתב, בין היתר, כי על משרדי התחבורה והאוצר לפעול עד ינואר הקרוב להגדרת המקצוע על ידי משרד הרווחה, לסבסד קורסי הכשרה לנהגים וכן למצוא תמריץ כספי למפעילי חברות האוטובוסים להכשיר נהגים חדשים במסלול לימודים קצר.

בנוסף, ממליצה הוועדה על כך שמשרד התחבורה יפעל לשיפור תדמית מקצוע נהג בקרב הקהל הרחב ובקרב מחפשי העבודה באמצעות פרסומות בתקשורת. הוועדה אף טוענת כי על משרד התחבורה להמשיך לקדם תשלום בעבור נסיעות שעליהם משלמים הנוסעים שלא בעזרת הנהג, אלא באמצעות טעינה מקוונת או מכונת כרטיסים באוטובוסים על מנת לאפשר לנהג להתמקד בנהיגה.

גם ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה אתמול דיון לציון יום התחבורה הציבורית בכנסת בנושא מעבר לאוטובוסים חשמליים וטכנולוגיות שאינן מזהמות בתחבורה הציבורית.

ח"כ דב חנין אמר בדיון: "זיהום האוויר בתחבורה הציבורית הוא סוג של פיגוע מתמשך, גדול וקטלני במדינת ישראל – יותר מתאונות הדרכים – בכל שנה מתים 1000 בני אדם תמותה עודפת רק מזיהום מתחבורה ציבורית – זהו מספר בלתי נתפס! המדינה חייבת להתמודד עם הנושא ולעשות מה שבכל העולם עושים – מעבר לאוטובוסים חשמליים. אני שמח שהנושא נמצא בידיים של הוועדה הזאת שאינה יודעת רק להציף בעיות אלא גם להציג פתרונות ולקדם אותן".