ח"כ דב חנין: ממשלת הימין בראשות נתניהו מובילה למדינת הלכה

מליאת הכנסת אישרה ביום שני בקריאה ראשונה את הצעת חוק יסודות המשפט (תיקון) (עקרונות המשפט העברי), התשע"ז-2017 של חבר הכנסת ניסן סלומינסקי וקבוצת חברי כנסת מן הימין. 36 חברי כנסת מהקואליציה תמכו ו-30 התנגדו.

מוצע להוסיף במפורש את עקרונות המשפט העברי אל תוך מקורות המשפט המשלימים בשיטתנו, אשר בית המשפט יפנה אליהם כאשר לא מצא תשובה לשאלה משפטית הטעונה הכרעה בדבר חקיקה, בהלכה פסוקה או בהיקש.

בדברי ההסבר נכתב: "חוק יסודות המשפט, התש"ם–1980, שחוקק בשנת 1980 קובע את החובה לפנות למקורות מורשת ישראל בהכרעה בשאלה משפטית שאין לה הכרעה בחקיקה או בפסיקה. ואולם, השימוש שנעשה בחוק לאורך השנים מועט ביותר, שכן ההפניה ל"עקרונות החירות הצדק היושר והשלום של מורשת ישראל" שאינה ברורה וניתנת לפרשנות. אשר על כן, מבקשת הצעת החוק לציין בחוק במפורש את המונח "עקרונות המשפט העברי" כמקור פרשני אליו יהיה רשאי בית המשפט לפנות במקרה של לקונה בחוק."

2017-11-15_201030

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) מהמתנגדים העיקריים לחוק המוצע אמר בדיון במליאה "השינוי שמוצע כאן הוא לא דבר אלמנטרי, אתם רוצים לקדם פה מדינת הלכה. הרוב במדינה לא רוצה מדינת הלכה של משפט עברי אלא משפט שמתנהל לפי תפיסה אוניברסלית מתקדמת. המשפט העברי כולל דברים שלא מתאימים לנו ואנחנו לא רוצים להכניס אותם בדלת האחורית ולא בדלת הקדמית."

לאחר ההצבעה פרסם ח"כ חנין הודעה בפייסבוק בה נאמר "חברות וחברים, אנחנו חייבים להתעורר. בשקטבשקט מנסים להוביל אותנו למדינת הלכה. חוק 'המשפט העברי'שעבר אתמול בקריאה ראשונה הוא צעד אחד בדרך הזאת. נשים, להט"ב, ערבים, חילונים הולכים להיפגע מהחקיקה הזו. החוק קובע ששופטים במדינה יפסקו לאור עקרונות המשפט הדתי במקרים שאין להם מענה בחקיקה או בתקדימים משפטיים. במשפט הדתי יש כמובן גם דברים יפים. אבל יש גם דברים אחרים לגמרי. ובטח שאי אפשר לבסס מערכת משפטית מתקדמת על חוק שמפלה באופן יסודי ובוטה אוכלוסיות שלמות. רוב האזרחים והאזרחיות בישראל לא רוצים מדינת הלכה. הם רוצים לחיות במדינה דמוקרטית, שהמשפט בה מתנהל לפי תפיסה שוויונית אוניברסלית מתקדמת. לצערי החוק הזה הוא רק הקדמה למלחמה הגדולה שעומדת בפנינו – מול חוק הלאום, שכולל גם הוא היבט דתי מרכזי. ממשלת נתניהו מקדמת גל של חוקים מסוכנים. מולו אנחנו חייבים להתייצב ביחד".