ח"כ איימן עודה קרא בכנסת לצעירים היהודים והערבים לא לשרת בצבא כיבוש

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) קורא הבוקר (רביעי) לצעירים הערבים והיהודים לסרב לא לשרת בצבא כיבוש. "צריך לעשות הכל כדי להפיל את הממשלה ואל תאיימו עלינו עם האלטרנטיבה. הצבענו לכמה אנשים שהרגו פלסטינים רק כדי להחליף את נתניהו", הוסיף עודה במהלך בכנס המתקיים בכנסת תחת הכותרת "55 שנות כיבוש".

הכנס נערך על ידי השדולה נגד הכיבוש ביוזמת ראשיה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) ומוסי רז (מרצ). בכנס השתתפה השרה תמר זנדברג (מרצ), עשרה חברי כנסת מהרשימה המשותפת, העבודה ומרצ והרשימה ונציגים של ארגוני זכויות האדם ופעילי שלום ובהם ובהם שוברים שתיקה, יש דין, הועד נגד עינויים, המוקד להגנת הפרט, לוחמים לשלום, רופאים לזכויות אדם, גישה, עמק שווה, רבנים לזכויות אדם ועוד.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן, הבוקר, פותחת בכנסת את הכנס לציון 55 שנות כיבוש (צילום מסך: ערוץ הכנסת)

 

בדברי הפתיחה אמרה ח"כ תומא-סלימאן: "התכנסנו כאן, בכנסת, כדי להזכיר לישראל ולעולם שכיבוש ואפרטהייד הם לא גזירה משמיים. הם פרי מנטליות דכאנית ועליונות אתנית. חובה על כל איש ואישה בעלי יושרה ועמוד שדרה מוסרי, לומר בקול ברור – די לכיבוש, די לגזענות ודי לאפרטהייד. 'ממשלת השינוי' געשה ורעשה כדי לעגן את האפרטהייד בחוק. בעולם אחר, ממשלה כזאת הייתה נשפטת בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות".

לקראת כנס מסרה ח"כ תומא-סלימאן: "גזל אדמות, הרחבת התנחלויות, טרור מתנחלים, מעצרים ללא משפט, הרג מפגינים ומצור נפשע. אלו הם פני הכיבוש. אלו הם פניה של ישראל גם תחת 'ממשלת השינוי'. מתוך הכנסת חובה עלינו להזכיר לישראל ולעולם שמעגל האימה לא ייפסק כל עוד העם הפלשתיני חי תחת כיבוש ומצור. רק הקמת מדינה פלשתינית עצמאית לצד ישראל תבטיח חופש וביטחון לשני העמים".

לדברי ח"כ רז "היה לנו שבוע לא פשוט, בו נאלצנו לעשות פשרות כואבות במאבק בכיבוש על מנת לשמור על יציבות הממשלה, ולמנוע ממשלה שתחריף ותעמיק את הכיבוש אף יותר מזאת, אך לא זנחנו את המאבק בכיבוש". טל שטיינר, מהוועד נגד עינויים, התייחסה (כמו רוב פעילי השלום שהשתתפו בכנס) לשנת כהונה של "ממשלת השינוי" ואמרה "בשנה האחרונה ראינו עליית מדרגה בהיעדר אחריותיות, חיפוי והסתרה של מקרי העינויים בישראל. החלטת היעוץ המשפטי לסגור 2 תיקים חמורים שבהן ראיות חד משמעיות לעינויים של פלסטינים, מוכיחה שכיום ישראל אינה רוצה ואינה מסוגלת למגר את העינויים".

חולוד מסאלחה, ממרכז אעלם, הוסיפה מ-2005 נהרגו 22 עיתונאים פלסטינים בזמן עבודתם, ולפי מקורות פלסטינים מדובר ב-46 מקרים. בכל המקרים העיתונאים לבשו אפודי מגן שכתוב עליהם 'עיתונות' ובכולם לא התקיימה חקירה או שהתקיימה חקירה ללא מסקנות של ממש. עיתונאים בתקופה האחרונה החלו לסקר אירועים בשטחים הכבושים בלי אפוד מגן. הם האפוד והמצלמה מסכנים אותם ומסמנים אותם כמטרה, אז מעדיפים להגיע ללא אפוד ולצלם באמצעות הטלפון."

פעילה בסולידריות עם תושבי דרום הר חברון הפלסטינים, יהל גזית, עמדה הפסיקה מחודש מאי האחרון הקובעת שניתן לפנות 1,300 תושבים מבתיהם לטובת שטח צבאי. "מדוע שופט בית המשפט העליון מינץ מתעסק בשאלה האם תושבי מסאפר יטא הפלסטינים הם תושבי קבע מקוריים או לא, כאשר ברור לכל אזרח שהוא לא ישראלי, שאסור לגרש אדם מביתו עבור שטח צבאי? האם חסרים שטחים במדינה הזו עבור הצבא? האם חסרים לצבא משאבים? למה ההתעקשות הלא-פחות ממטורפת הזו, אינה מטרידה אף אחד? למה בעיית הפליטים האוקראינים כל-כך נוגעת ללב הישראלים, כאשר אנו עומדים להפוך 1,300 בני אדם לפליטים?", שאלה.

לדברי עו"ד מיכל זיו, מנהלת המחלקה המשפטית בארגון יש דין: "חוות רועים הם השיטה החדשה שמאפשרת להשתלט על מקסימום קרקע במינימום אנשים. הן מוקמות ללא החלטה רשמית של המדינה, ללא היתרי בנייה וכמובן מפירות את החוק הבינלאומי, כמו יתר המאחזים וההתנחלויות. למרות כל זאת המדינה תומכת בהן והן מקבלות הקצאות בלעדיות של קרקע למרעה, מענקים כספיים וסיוע בתשתיות. בנוסף הן נהנות כמובן משמירה והגנה של הצבא. לעתים לא נדירות חיילים מעורבים אקטיבית גם במעשי אלימות ובגירוש רועי צאן וחקלאים פלסטינים מהקרקעות".

פעיל שוברים שתיקה, אורי גבעתי, הדגיש "חשפנו לאחרונה, באמצעות עדים ועדות, כיצד התרחבה את השליטה למרחב האישי והדיגיטלי של הפלסטינים. מערכת 'זאב כחול', שחשפנו לאחרונה, היא פקודה שמקבלים חיילים לצלם פלסטינים שנקרים בדרכם בזמן שפולשים לכפריהם ועריהם."

מנכ"לית המוקד להגנת הפרט, ג'סיקה מונטל, שיתפה את משתתפי הכנס בנוהל חדש של משרד הביטחון לכניסה ושהייה של זרים בגדה המערבית. "הנוהל לא רק משפיע על זרים, אלא על החברה הפלסטינית כולה – קובע איזה אוניברסיטה תוכל להכניס תלמידים ומרצים מחו"ל ועוד. הוא מנכס למשרד הביטחון הישראלי את הקביעה מיהו פלסטיני. הוא גם תוקע אצבע בעין של בני הברית הכי קרובים של מדינת ישראל. כרגע ארצות הברית וישראל מנהלות מגעים להכניס את ישראל לתוכנית פטור מוויזה. אבל התוכנית הזאת מחייבת הדדיות והנוהל החדש קובע אפליה ברורה בין אזרחים אמריקאיים על פי מוצאם".

נעה גלילי, מנהלת המחלקה הציבורית בארגון גישה, נעה גלילי, ספרה "לפני חודשיים, מתה ברצועה התינוקת פטמה ג'לאל אל-מסרי, לאחר שישראל לא ענתה לבקשות שהגישו הוריה להיתר יציאה לצורך טיפול במום בליבה. בניגוד לחובותיה החוקיות, ישראל נותנת לעצמה את הזכות לענות רק לחלק מהבקשות להיתרים, ולא לבחון את כל הפניות המגיעות אליה מבאי כוחם של תושבי עזה, ובכך גוזרת את גורלם."

היבט נוסף של הכיבוש חשף אלון ארד, מנכ"ל עמק שווה, "פורסם שכניסתם של עובדי רשות העתיקות הישראלית לעבודה בגדה המערבית. מדובר בצעד ממנו נמנעו כל ממשלות ישראל כי הוא מהווה סיפוח דה פקטו. עשרות שנות שלטון של ימין עשו את שלהן – במשרדי הממשלה השתרשה תפישה שמזהה את המושג האוניברסלי 'מורשת' עם המושג הפרטיקולרי 'מורשת העם היהודי'".