ח"כ איימן עודה: לא נציל את ממשלת הימין של בנט וצפויות בחירות

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) התייחס היום (רביעי) לפרישתה של ח"כ עידית סילמן מהקואליציה, בעקבותיה איבדה הממשלה את הרוב בכנסת. עודה אמר כי הרשימה המשותפת לא תסייע לראש הממשלה נפתלי בנט להציל את הממשלה. "לא נהיה חבל הצלה לבנט ושקד", אמר. עודה הדגיש: "זו ממשלה גרועה, כזו שאנו לא יכולים להיות חלק ממנה. וצריך לקחת בחשבון עוד עניין חשוב: בנט, שקד ואחרים לא יסכימו שאנחנו נתמוך בממשלה כזו". לדבריו, "האופציה של ממשלת ימין צרה לא תצליח גם היא, ולכן אנחנו כנראה הולכים לבחירות".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, באסיפה במועדון מק"י בירכא, 26 במארס 2022 (צילום: זו הדרך)

 

גם חבר הכנסת מוסי רז (מרצ) התייחס לפרישתה של סילמן מהקואליציה, וקרא לצרף את הרשימה המשותפת כדי למנוע הקמת ממשלת ימין. "ישראל עומדת בפני סכנה של ממשלת לאומנים מושחתים של בן גביר, נתניהו וסמוטריץ'", אמר רז. עוד הוא הוסיף כי "אני קורא לצירוף הרשימה המשותפת לקואליציה כדי לעצור את הסכנה".

גם השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' (מרצ) הצטרף להצעתו של רז. "אני קורא לרשימה המשותפת לתמוך בממשלה. הרשימה המשותפת היא מפלגה ישראלית בכנסת ישראל, נקודה", אמר השר פריג' בריאיון לאתר וויינט. ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) הגיבה לשר פריג': "אני לא יודעת על מה הוא בונה. אצלנו בערבית אומרים 'מי שטובע מחכה לקש שיתפוס אותו בדרך'. אני חושבת שהממשלה הזאת טובעת. דעתנו על הממשלה הזו, אמרנו אותה כמה פעמים, ידועה. אני לא רואה מה השתנה. רק בגלל שהם טובעים והממשלה מתפרקת נתמוך? הם צריכים לטפל בבעיות שלהם".

עוד היא אמרה: "הממשלה הזאת הוכיחה פעם אחרי פעם שאין מה לדבר איתם. לא על הנושאים המדיניים, לא על הנושאים הפוליטיים, לא על התפיסה למה שקורה באוכלוסייה הערבית. מי שבנה ממשלה כזאת – שיטפל בבעיות שלה. הקואליציה הזאת נבנתה מהיום הראשון בצורה מאוד מעוותת. ראש ממשלה עם שבעה מנדטים, אחר כך שישה מנדטים, השתלט עם האג'נדה הימנית על הממשלה הזאת. הלוואי והיינו רואים שנגרם לממשלה הזאת נזק או שהיא הולכת ליפול בגלל שרע"מ התעשתו והבינו שמול מדיניות כזאת – אי אפשר להמשיך לשבת. בימין כנראה חושבים אידיאולוגיה יותר מאשר אנשים כמו האנשים ברע"מ. הלוואי והתנועה האיסלאמית תתעורר יום אחד ותגיד שעם כל מה שקורה בירושלים בימים האלה, עם כל המתקפות שמתחוללות, הממשלה הזאת מדברת על האוכלוסייה הערבית ולא עושה כלום. הגיע הזמן שהם ייצאו מהממשלה, אבל במקום זה יו"ר הקואליציה מחליטה לצאת. הדחליל הזה שמשתמשים בו כל הזמן כדי שאנשי הממשלה הזאת ימשיכו לשבת בממשלה כאילו יותר ימנית, ממשלה עם נתניהו שעומד בראשה, זה לא עובד עלינו. אנחנו מבחינתנו בחירות היא אופציה".

בתשובה לשאלה לפיה לחברה הערבית יש נציג בקואליציה שקיבל תקציבים, השיבה ח"כ תומא-סלימאן "איזה תקציבים? מי קיבל תקציבים? עדיין לא נראה כלום. אני חושבת שהמחיר שהוא (עבאס) שילם עבור הפירורים האלה, שהם ממילא זכות יסוד של האוכלוסייה, מאוד גבוה. הוא תמך בממשלה שהתנהלה, לא רק כממשלת המשך של ממשלת נתניהו שהוא רצה גם כן לשבת בה. בטח שעבאס לא סיפק את הסחורה, אנחנו גם לא מחפשים סחורה כמו שהוא הציע".

תומא-סלימאן אמרה עוד: "האוכלוסייה הערבית לא מקבצת נדבות שמחכה שישכנעו אותה שלהשיג את התקציבים הכי בסיסיים זה הישג גדול. לא לסחורה הזאת ייחלנו. אנחנו מחפשים פתרונות יותר ארוכים, אנחנו מחפשים פתרונות של שוויון אמיתי, של אזרחות מלאה, של שלום ושל צדק חברתי. לא אנחנו ניהלו משא ומתן עם נתניהו, מי שניהל את המשא ומתן היה מנסור עבאס".