ח"כ איימן עודה: יש לעשות הכל כדי שנתניהו לא ירכיב את הממשלה הבאה

"יש לעשות הכל כדי שבנימין נתניהו לא ירכיב את הממשלה הבאה". כך אמר יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) בשיחה עם עורך "הארץ", אלוף בן, במסגרת ועידת מקוונת שערכה אתמול (רביעי) מערכת העיתון. לדעתו נתניהו אינו איום פוליטי על הרשימה המשותפת, והוא לא מאמין שבוחרים ערבים יצביעו עבורו. "אנחנו מסבירים לציבור שלנו שכנראה ש'אבו-יאיר' הוא לא נתניהו. זה אדם אחר לגמרי. נתניהו זה חוק הלאום, חוק קמיניץ, חוק הנכבה, ועדות קבלה, הסתה מתמשכת. אבו יאיר של החודש האחרון הוא כנראה ראש ממשלה אחר". עודה הוסיף כי לא הופתע מהניסיון של נתניהו לפנות לציבור הערבי והוסיף: "מה שהוא עושה זה זלזול באינטליגנציה שלנו. מה הוא חושב, שהוא יכול לחייך אלינו אחרי עשור של הסתה פרועה וחוקים נגדנו?".

ח"כ איימן עודה (חד"ש) בכנס של הרשימה המשותפת בנצרת (צילום: זו הדרך)

 

לדברי עודה, יש לעשות הכל כדי שבנימין נתניהו לא ירכיב את הממשלה הבאה, במיוחד לאור זהות שותפיו הפוטנציאליים. "אני מסתכל על איילת שקד הזו, היא פאשיסטית, אבל הפסקנו לדבר גם עליה בגלל שיש בן גביר. עד כדי כך המפה הפוליטית זזה ימינה", אמר. על החשש משיתוף פעולה בין נתניהו ובן גביר אמר עודה כי הדבר "מאיים עליי מבחינה קיומית. אלה אנשים שלא רוצים לראות אותי במולדת שלי".

על אף הרצון להחליף את נתניהו הוא הדגיש כי לא יתמוך בגדעון סער ובוודאי לא בנפתלי בנט. כשנשאל על מרחב התמרון שנשאר לו, השיב עודה כי יש לחכות לתוצאות ולראות מה יהיה מצבו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. הוא ציין כי האמירה של לפיד על ממשלה בתמיכת המשותפת היא חשובה, אף כי לדבריו "היא לא היתה יכולה להיות כך לו היינו אנשים טובים עם שלושה מנדטים. הוא מבין היטב שבלעדינו הוא לא יכול".

כדי להדגיש את מחויבותו להחלפת נתניהו הוסיף עודה: "אתה מדבר עם בן אדם שעשה הכל בשביל להמליץ על גנץ. שכנעתי את כולם, לרבות בל"ד, בשביל להמליץ על מי? על בן אדם שהתחיל את קמפיין הבחירות שלו במספר הילדים בעזה שהוא אחראי על ההרג שלהם". עודה אמר עוד כי הוא אינו יכול להגיד שישראל היא דמוקרטיה. לדבריו, לשם כך על המדינה להיות שוחרת שלום ולא כובשת, וכי דמוקרטיה לא יכולה להתקיים ללא צדק חברתי.

גם ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) השתתפה בוועידה ואמרה במושב שכותרות "סיפוח, היה או לא היה?" כי ייתכן ששאיפתם של חלק מהפלסטינים לקבל תעודת זהות כחולה נובע מאובדן אמון באפשרות של הקמת מדינה פלסטינית. תומא-סלימאן התייחסה לדבריו של יו"ר מועצת עמק הירדן ויו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחיאני, על כך שרבים מהפלסטינים היו רוצים להסתפח למדינת ישראל. לדבריה, זהו עיוות של רצונם של הפלסטינים "להיות חלק ממערכת ולהרגיש כאזרחים במדינה".

בנוגע לחשש של ישראלים כי יציאה משטחי הגדה המערבית תוביל לירי טילים לעבר ישראל, כפי שקרה בעזה, הדגישה ח"כ תומא-סלימאן כי ישראל לא באמת התנתקה מהשליטה ברצועה. "המכניזם של השליטה השתנה, אבל הרעיון של להמשיך לשלוט ממשיך לנווט". לדבריה, זהו חלק מתפיסה ביטחוניסטית שלפיה אפשר להבטיח את ביטחון אזרחי ישראל רק באמצעות כוח. "אי אפשר רק להישען על הפחדים כאשר באים לשנות מציאות", אמרה תומא-סלימאן, והוסיפה כי אם ניתן לפלסטינים "הרגשה שהם חיים במדינה שלהם, בלי מעברים, מחסומים ומתנחלים, הם לא ירצו להפגיז אלא לבנות עתיד טוב לילדים שלהם".