ח"כים של חד"ש בירכו על החלטת לבטל את איסור הכניסה הגזעני לפארק בעפולה

עיריית עפולה קיבלה הבוקר (ראשון) את המלצת בית המשפט לעניינים מינהליים בנצרת, והודיעה כי תפתח את הפארק העירוני בעיר לכלל מבקריו. בדיון בעתירה נגד החלטת העירייה, בית המשפט הבהיר, כי אין למועצה מקומית כל סמכות לסגור פארק ציבורי והתקנות הקיימות אינן מאפשרות לרשויות לגבות תשלום כניסה, קל וחומר לאסור כניסה כליל. 

אל העתירה של ארגון עדאלה הצטרף ביום שישי האחרון גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. בחוות דעתו כתב מנדלבליט כי החלטת העירייה מעוררת שאלות כבדות משקל בנוגע למניעים שעומדים מאחוריה. לדבריו, החלטה שכזו "אינה יכולה להתבסס על שיקולים של גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית או כל מאפיין טבוע אחר".

עו"ד נארימאן שחאדה זועבי ניסתה להיכנס לפארק וסורבה (צילום: עדאלה)

עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, ביקש בעתירתו מבית המשפט לקבוע כי החלטת עיריית עפולה לסגור במהלך החופש הגדול את הפארק הציבורי שבעיר בפני מי שאינם תושבי עפולה, בטלה. את העתירה הגישו עו"ד פאדי חורי ועו"ד סארי עראף.

עם תחילת התקופה עליה הכריזה העיריה שבה תונהג המדיניות, ניגשה עו"ד נארימיאן שחאדה זועבי יחד עם בנה הפעוט אל שער הכניסה של הפארק, שם קידם את פניהם שלט ובו נכתב "הפארק פתוח לפעילות של רשת שחקים לתושבי עפולה בלבד". מאבטח שהיה במקום אסר על עו"ד שחאדה זועבי ובנה להיכנס לפארק משום שאינם תושבי נצרת. השומר העיד כי ההנחיה לאסור על כניסת מי שאינו תושב עפולה ניתנה לשומרי הפארק יום קודם לכן.

עו"ד נארימאן שחאדה זועבי ספרה "לא יכולתי להתעלם מתחושת ההשפלה שנוצרת נוכח הסיטואציה בה חולפים על פני תושבים יהודים, שנכנסים בחופשיות לפארק רחב הידיים הזה שאני מכירה היטב, בעוד אני נאלצת לחזור על צעדי ולשוב אל המכונית כלעומת שבאתי."

לדברי עדאלה בנוסף על איחוקיותה של ההוראה שנתקבלה בהיעדר סמכות, החלטת העירייה לסגור את הפארק בפני מי שאינם תושביה הינה גזענית ומפלה, ופוגעת בזכות החוקתית לשוויון של האוכלוסייה הערבית. זאת בהסתמך על שלל ראיות שנמסרו לבית המשפט, המעידים על מניעיה הגזעניים המובהקים של ההנחיה ובהם הנסיבות הדמוגרפיות הספציפיות של עפולה, המאפשרת שימוש בקריטריון התושבות לצורך מילוי תכלית גזענית.

בעדאלה הדגישו: "הגבלת הכניסה לפארק הינה רק סימפטום של מגמת סגרגציה מדאיגה שמקבלת רוח גבית מחוק הלאום. רשות מקומית קובעת בעצמה משיקולים גזעניים שהיא סוגרת את שעריה בפני ערבים: הם אינם מוזמנים להתגורר בה או אפילו להשתמש במתקניה, משום שנבחרי הציבור של העיר בחרו להתחייב לשמור על צביונה היהודי. ואולם עיריית עפולה אינה רשאית לקבוע מי יהנה ומי לא יהנה ממשאב השייך לציבור כולו, גם אם השטח הזה נמצא בתחום השיפוט שלה והיא מי שמתחזקת אותו."

ח״כ יוסף ג׳בארין (חד״ש), שפנה ליועמ"ש נגד החלטת עיריית עפולה, מסר: "אני מברך על כישלון ניסיונה של עיריית עפולה לסגור את הפארק בפני תושבי האזור הערבים, ומקווה שקברניטי העיר יפנימו את המסר. פארקים ציבוריים ומקומות ציבוריים בכלל צריכים להיות פתוחים לכלל הציבור, ולכלל מבקריהם. מיד עם פרסום ההחלטה על סגירת הפארק פניתי ליועמ״ש ודרשתי את התערבותו. בפנייה נוספת ליועמ״ש, דרשתי לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש העיר בגין הסתה לגזענות ולאלימות בעקבות השתתפותו בהפגנה גזענית נגד מכירת בתים בעפולה למשפחות ערביות".

לדברי ח"כ איימן עודה (חד"ש) אף הוא בירך על הניצחון המשפטי ואמר "ההפרדה הגזעית בעפולה הזכיר לי את האמירה הנפלאה של מרטין לותר קינג: "למדנו בדרך הקשה שהמדכא אף פעם לא מעניק את החופש מרצונו; אלו המדוכאים שצריכים לדרוש אותו."

ח"ג עאידה תומאסלימאן (חד"ש) הוסיפה ש"בית המשפט החליט לא לאפשר פארק ליהודים בלבד בעפולה. ברכות לעדאלה שהובילו את העתירה. עכשיו, אם אסור פארקים ליהודים בלבד, מן הראויי לאסור גם מדינה ליהודים בלבד. למה לבטל החלטות גזעניות שנגזרות מחוק הלאום כשאפשר לגשת למקור עצמו? העליון צריך לבטל את חוק הלאום".

ב"הארץ" פורסם בימים אלה מקדם שר הפנים ומנהיג ש"ס, אריה דרעי, תקנות שיאפשרו לעיריות לגבות דמי כניסה לפארקים, בתלות בגודלם ובעלות אחזקתם לרשות המקומית. זאת, בניגוד לחוות הדעת של גורמים וארגונים רפואיים לדבריהם, השהייה בשטחים ירוקים טומנת בחובה תועלת בריאותית משמעותית וגביית דמי תשלום תהווה חסם כניסה לאוכלוסיות במצב סוציו־אקונומי נמוך. עו"ד גיל גןמור מהאגודה לזכויות האזרח גינה את התקנות המוצעות ואמר כי הן יהוו "מסווה לניסיונות להדיר אוכלוסיות 'לא רצויות' מטעמים גזעניים".