חיוני שההסתדרות תצטרף למערכה למען 30 שקל שכר מינימום בשעה

הדרישה להעלאת שכר המינימום ל-30 שקלים בשעה גוברת מדי יום. דרישה זה עמדה במרכזו של כנס פעילים שהתקיים השבוע בתלאביב, במטרה לארגן פעילויות שטח למען העלאת שכר המינימום, שהיא התשובה המתבקשת לעלייה ביוקר המחייה ולמספרם הרב של העניים.

2014-11-01_205652

אף שהדרישה להעלאת שכר המינימום זכתה בתמיכת 77 חברי כנסת מכל סיעות הכנסת (למעט "יש עתיד"), אשר חתמו על הצעת חוק בנושא, הרי שההסתדרות, שהיא ארגון העובדים הגדול בישראל, טרם שמה את כובד משקלה למען קידום דרישה זו. לכן, משכה תשומת לב הידיעה שפורסמה ב-"כלכליסט" (29.10), לפיה יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, דן לאחרונה בנושא שכר המינימום עם שר האוצר יאיר לפיד ועם ראש נשיאות ארגוני המעסיקים, צבי אור.

היעד עליו מדבר ניסנקורן – שכר מינימום של 4,700 שקלים בחודש – מהווה אומנם שיפור לעומת המצב הקיים, שכן כיום שכר המינימום הוא 4,300 שקלים בחודש, אך עדיין מדובר בדרישה מצומצמת מדי. לפי חישובי המוסד לביטוח לאומי, שכר הנמוך מ-4,750 שקלים בחודש ישאיר חלק גדול מהמשפחות העובדות בתוך מעגל העוני. גם לפיד שוקל העלאה של שכר המינימום, אך על פי הפרסומים, הוא מבקש לקבוע כי גובה ההעלאה יהיה 200 שקלים בלבד

הצעת החוק אותה יזם ח"כ דב חנין (חד"ש), מבקשת להבטיח שכר מינימום חודשי של 5,580 שקלים למשרה מלאה, כלומר – 30 שקלים לשעת עבודה. דרישה זו נתמכת גם בידי הארגון "כוח לעובדים", וכן בידי סיעת חד"ש בהסתדרות. בישיבת בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) שהתקיימה בשבוע שעבר, דרשה סיעת חד"ש כי ההסתדרות תצטרף למערכה ותתמוך בדרישה זו.

ההעלאות האחרונות בשכר המינימום נולדו בהסכם בין ההסתדרות לבין התעשיינים, אשר יצר לחץ על על משרד האוצר. בינואר 2011 חתמו יו"ר ההסתדרות דאז ואיש העסקים כיום, עופר עיני, ונשיא התעשיינים דאז, שרגא ברוש, על הסכם שהעלה את שכר המינימום בשתי פעימות, מ-3,850 שקלים ל-4,300 שקלים בחודש בתעשייה ובכמה ענפים נוספים. משרד האוצר נאלץ אז ליזום הצעת חוק, וזאת לאחר שקודם לכן דחה הצעה דומה של ח"כ עמיר פרץ.

ניסיון העבר מלמד,אפוא, כי אם תצטרף ההסתדרות למערכה למען העלאת שכר המינימום ל-30 שקלים בשעה, הדבר יתרום לסיכויי הצלחת המאבק, גם נוכח התנגדותה של ממשלת הימין. בשורות ההסתדרות מאורגנים מאות אלפי עובדים מהמגזר הציבורי והפרטי, וזו חובתה לנצל כוח זה כדי ללחוץ הן על המעסיקים והן על הממשלה.

לדף הפייסבוק של הקמפיין למען 30 שקל:

https://he-il.facebook.com/30minimum

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב