'חוק הדגל' שמקדמת ממשלת הימין: ניסיון לשלול מהפלסטינים את זהותם הקולקטיבית

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לאחרונה לתמוך בהצבעה בקריאה טרומית בהצעת חוק העונשין (תיקון – איסור הנפת דגל של ישות עוינת), התשפ"ג-2022 של ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) שהוגשה במקור על ידי השרה מאי גולן (הליכוד). לפי ההצעה, התקהלות של שלושה אנשים ומעלה שבה הונפו דגלי "ישות עוינת" או של גוף אשר אינו "מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", תיחשב כהתקהלות אסורה ודינו של המשתתף בה מאסר שנה. עוד מבקשת הצעת חוק זו להסמיך את המשטרה לפזר התקהלות כאמור ולהגדירה אותה כ"התפרעות".

יצוין שהצעת החוק הנוכחית אף קיצונית יותר מן ההתחייבות בהסכם הקואליציוני עם סיעות עוצמה יהודית, בה נקבע כי "תוך חצי שנה הממשלה תפעל לקידום חוק איסור הנפה ו/או הצגה של דגלי אש״ף במוסדות הנתמכים על ידי המדינה או הרשויות המקומיות". זאת, שכן היא נועדה להטיל סנקציות פליליות על הנפת הדגל בכל המרחב הציבורי.

בעקבות אישור הצעת החוק על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה, ממרכז עדאלה נמסר: "הצעת החוק הנדונה כעת, מצטרפת למסכת הניסיונות לשלול מילידי הארץ הפלסטינים את זכותם להביע את זהותם הקולקטיבית ועל כן תהווה הפרה לא רק לדין החוקתי המקומי, אלא אף לדין הבינלאומי. עצם הגשתה לצד התייצבות הממשלה מאחוריה, משמשים נדבך נוסף במערך המשוכלל של ההסתה והדה-לגיטימציה נגד הלאומיות הפלסטינית. ואולם, חוק זה לא יצליח למחוק את הזהות של הפלסטינים שחיים תחת המשטר הישראלי, כפי שאף חוק בהיסטוריה האנושית עוד לא הצליח לעשות כן".

בעקבות קידום החוק על ידי ממשלת הימין, פרסם מרכז עדאלה נייר עמדה הבוחן את המעמד המשפטי של הנפת הדגל הפלסטיני במרחב הציבורי. נייר העמדה סוקר את שיח העוינות וההסתה ואת הפרקטיקות השלטוניות לאורך השנים לעניין הנפת הדגל הפלסטיני, ומאתגר את הנחות היסוד שבבסיס המצב המשפטי הקיים, בהתבסס על ניתוח היסטורי של התפתחות דגל זה כדגלו של העם הפלסטיני. עמדת עדאלה מתפרסמת לנוכח הסלמה חריפה בחודשים האחרונים של פעולות בלתי חוקיות שביצעה המשטרה במטרה למנוע את הנפת הדגל הפלסטיני שאף כללה מעצרים, ובצל כוונת הממשלה לקדם בחקיקה את איסורה.

נייר העמדה של עדאלה מציג את המצב המשפטי הקיים כיום, בו אין איסור בחוק הישראלי על הנפת הדגל הפלסטיני, ומבהיר כי ניסיונות של שוטרים להסירו בהפגנות וביצוע מעצרים בגין הנפתו, אינם חוקיים ומהווים חריגה קיצונית מסמכות. לאחרונה, חלה עלייה בדיווחים על ניסיונות אלה ועל מעצרים של מפגינים בגין הנפת הדגל, לאחר שהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הכריז כי העביר הנחייה להסיר דגלים פלסטינים שיוצגו במרחב הציבורי.

על פי מרכז עדאלה הנחייה זו היא בלתי חוקית, ומנוגדת להנחיית היועמ"ש שניתנה לאחר הסכמי אוסלו, אך טרם קיבל מענה ענייני לפנייתו. עם זאת, מבקר מרכז עדאלה בנייר העמדה את התשתית עליה נשענת הנחיית יועמ״ש לפיו אין איסור על עצם הנפת הדגל הפלסטיני, משום שהיא מזהה אותו כדגל אש״ף, ארגון שהוקם בשנת 1964, למרות שהדגל מייצג את העם הפלסטיני והונף זמן רב לפני שהוקם הארגון לשחרור פלסטין. בנייר העמדה נטען, כי שיוך הדגל לאש״ף נועד למסגר את הנפת הדגל הפלסטיני כחשודה ב-״תמיכה והזדהות עם ארגון טרור״, והוא מקבע דואליות ביחס לאופיו המנוגדת לעקרונות המשפט הפלילי.

לקריאת נייר העמדה של עדאלה: ״הנפת הדגל הפלסטיני במשפט הישראלי״