חד״ש סטודנטים: נמשיך להניף את הדגל הפלסטיני; אלף מרצים דורשים לגנוז את הצעת החוק

"נמשיך להניף את הדגל הפלסטיני באוניברסיטאות. נביס את החוק לאיסור הנפת הדגל, כפי שהבסנו את החוק לאיסור ציון הנכבה", כך נמסר אמש (חמישי) בתגובה לההצעת החוק תעלה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון הקרוב. לפי הצעת החוק שהוגשה על ידי ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), סטודנט שיביע תמיכה בארגון טרור או יניף דגל פלסטין או דגל מדינת אויב יושעה לתקופה שלא תפחת מ-30 ימים, ותא סטודנטים שעובר על חוק זה יפורק. עבירה חוזרת תגרור הרחקה מהלימודים לצמיתות ושלילת זכאות לתואר לתקופה בת חמש שנים.

לדברי הפעילים במוסדות להשכלה גבוהה: "בשנת 2012, כאשר נחקק חוק האיסור על זכר הנכבה, יזמה חד״ש סטודנטים את הטקס הראשון לציון יום הנכבה. מאות השתתפו בטקס, ומאז טקסים אלה נערכים באוניברסיטאות בישראל ובעולם. סופו של 'חוק הדגל הפלסטיני' יהיה זהה. הדגל הפלסטיני הוא סמל לאומי וביטוי להמשכיות ההיסטורית של העם הפלסטיני במולדתו."

יצוין שיותר מאלף מרצים בכל המוסדות להשכלה גבוהה חתמו אתמול על קריאה לוועדת השרים לחקיקה להתנגד להצעת החוק. לדברי החותמים "אין להטיל על המוסדות להשכלה גבוהה לעסוק באכיפה של הגבלות ביטוי. התפיסה שלפיה על הנהלת המוסדות לעסוק בבילוש אחר התבטאויות של סטודנטים ושיש להכתיב את העונשים שעל מוסד אקדמי להטיל, היא פסולה". לדברי החותמים "אין מקום לכך שהתבטאויות שאינן עבירה ולכן מותרות מחוץ לקמפוס, יחשבו עבירה, שגוררת ענישה חמורה, רק משום שנאמרו בתוך הקמפוס", כמו כן, הנפת הדגל הפלסטיני אינה מבטאת תמיכה בטרור. ככלל, היא מבטאת את הזהות הלאומית-אתנית של המניפים את הדגל או את הזדהותם עם שאיפתו של העם הפלסטיני לעצמאות. הקביעה שהנפת הדגל מבטאת בהכרח תמיכה בטרור היא שגויה עובדתית וגורמת פגיעה בלתי חוקתית בחופש הביטוי. אימוץ ההצעה הזו עלול לפגוע באופן חמור בחופש הביטוי בקמפוסים ולהחליש את המעמד הבינלאומי של המוסדות להשכלה גבוהה".

גם מטה המאבק נגד ההפיכה המשטרית של האקדמיה הצטרף לעמדת ועד ראשי האוניברסיטאות ומתנגד נחרצות לתיקון המוצע להצעת חוק זכויות הסטודנט. "מוסדות להשכלה גבוהה נועדו לעודד שיח פתוח וחשיבה ביקורתית ולא למשטר אותם, ולרדוף סטודנטים בגלל השמעת קול שאינו ערב לאוזני השלטון או לקבוצות מסוימות באוכלוסייה. החוק מביא את ההפיכה המשטרית לקמפוסים ופוגע באורח אנוש בחופש הדעה וחופש הדיבור. הוא מהווה תקדים מסוכן שעלול להוביל להגבלת זכות הביטוי באוניברסיטאות ובמכללות ולהפוך אותן לקבלניות ביצוע של הממשלה ברדיפה אחרי סטודנטים על דעותיהם. נמשיך לפעול כדי לשמור על עצמאות המוסדות להשכלה גבוהה ולמניעת הפיכתם לעושי דברו של השלטון", נמסר.

 

 

עוד בנושא:

נשיא אוניברסיטת תל-אביב: לא נציית לחוק הפשיסטי שיאסור הנפת דגלי פלסטין