חד"ש-תע"ל על מתווה הנשיא: אין דמוקרטיה עם כיבוש; יום השיבוש החל ברחבי הארץ

"אין דמוקרטיה עם כיבוש", כך נאמר בהודעה שפרסמה סיעת חד"ש-תע"ל בכנסת בתגובה למתווה הנשיא יצחק הרצוג שפורסם אמש (רביעי). לדברי הסיעה "הציבור הערבי והיהודים הדמוקרטים משוועים לדמוקרטיה אמיתית ומלאה לכלל האזרחים, ולא לאתנוקרטיה (דמוקרטיה רק ליהודים). לכן, לצד עיגון ערך השוויון יש למחוק מספר החוקים כל היבט המעגן הפליה ועליונות כלשהי". "חד"ש-תע"ל תמשיך להתנגד להפיכה המשטרית, לתמוך בהפגנות נגדה ולומר בכל מקום: אין דמוקרטיה עם כיבוש ואין דמוקרטיה עם הפליה", הדגישו.

הרצוג הציג אתמול את המתווה שגיבש כחלופה לתוכנית ממשלת הימין להפיכה המשטרית. לפי מתווה הפשרה שהציג, לקואליציה לא יהיה רוב מובנה בוועדה לבחירת שופטים, ועילת הסבירות ביחס להחלטות ממשלה ומינויי שרים תבוטל. הנשיא הציע גם לקבוע כי חוקי יסוד יאושרו ברוב מורחב של חברי כנסת, ואחרי שיחוקקו לא תהיה עליהם ביקורת שיפוטית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את המתווה ואמר כי "סעיפים מרכזיים בו רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש בין הרשויות בישראל, זאת האמת המצערת". לפני המראתו לביקור בגרמניה הוא הוסיף ש"הדברים שיוצאים מהנשיא לא הוסכמו על ידי נציגי הקואליציה".

בתוך כך נמשכת המחאה ברחובות נגד ההפיכה. המשטרה עצרה הבוקר בירושלים חמישה פעילים "חשודים בהשחתת פני מקרקעין", לאחר שצבעו כבישים במסגרת יום ההתנגדות נגד ההפיכה. הם ריססו קו אדום לאורך כביש וצילמו את פעולתם בעזרת רחפן. הם הועברו לחקירה בתחנת לב הבירה במחוז ירושלים.

הפעילים צבעו הלילה את הכביש בדרך ממגרש הרוסים לבית המשפט העליון בירושלים. ממארגני פעולת המחאה נמסר כי הפס הוורוד והאדום שנצבע "מסמן את הקשר הבלתי ניתן לניתוק בין מערכת משפט עצמאית לבין חופש הביטוי והיצירה". לדבריהם, כאשר דמוקרטיות קורסות, "האמנים נרדפים, מושתקים ואינם יכולים להציג עוד רעיונות ודעות שנוגדים את המדיניות הרשמית", וכתוצאה מכך נוצר "מיסוך אפור ודכאני שמטרתו לייצר חברה צייתנית ומפוחדת". עוד נמסר כי הצבע פותח במיוחד לטובת המיצג וכי הוא קל להסרה: "החלטנו לסמן את המרחב הציבורי בשביל לומר כמה הוא חשוב לנו, לא בשביל לפגוע בו".

כמו כן, יוצאי חיל הים חסמו הבוקר את נתיב הכניסה לנמל חיפה. חמש יאכטות וסירת מנוע שיצאו ממעגנת שביט שבחיפה התפרסו לאורך כל נתיב המעבר, דוממו את מנועיהן והכריזו כי נתקעו עקב תקלה. המוחים השליכו אבוקות חרום, המשמשות לאיתות מצוקה. לדבריהם, המטרה היא "לאותת שהדמוקרטיה שלנו בסכנה".

פעולות המחאה יימשכו כל היום במסגרת "יום שיבוש" שלישי במספר – "יום החרפת ההתנגדות" – כשבמוצאי שבת צפויות הפגנות בכל רחבי הארץ כמדי סוף שבוע בעשרת השבועות האחרונים. משעה 8:00 נערכות הפגנות הורים ותלמידים ברחבי הארץ. ב-10:00 יתקיימו בתל-אביב ובמקביל הפגנות מול שגרירויות ארה"ב, גרמניה, בריטניה וצרפת בניסיון לגייס את דעת הקהל העולמית. ב-11:00 תתקיים צעדת ארגוני השטח של קפלן מכיכר הבימה בתל אביב, בנוסף לצעדת עולם התרבות נגד המהפכה, ב-12:00 יתקיימו מחאות במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ. כמו כן, מחאת עובדי ההייטק תקיים הפגנות ב-14 מוקדים שונים מצפון ועד דרום וב-19:00 תתקיים ההפגנה מרכזית בכיכר הבימה משם תצא צעדת לפידים.

עוד במחאה: שיירות כלים חקלאיים בצפון ובדרום הארץ, צעדות סטודנטים ולהט"ב. כחלק מעליית המדרגה של המחאה, במקביל צפויות להתבצע פעולות שיבוש נוספות הכוללות חסימות כבישים. הבוקר כבר נחסם כביש החוף ליד צומת בית ינאי. יצוין שהפגנה נוספת תיערך בוואדי עארה בשעה 16:30 בצומת כפר קרע שעל כביש 65, תחת הסיסמאות "הגיע הזמן לשוויון מלא", "הגיע הזמן לדמוקרטיה לכולם".

תנועת "בונות אלטרנטיבה" ממשיכה לצבוע את המדינה באדום – במסגרת יום השיבוש. התנועה פרסמה קריאה לנשים וגברים ללבוש אדום לאות תמיכה במאבק בפגיעה בזכויות נשים. אירועים ומיצגי "סיפורה של שפחה" יתקיימו ברחבי הארץ וגם בברלין (ר' ידיעה באתר), שם מבקר נתניהו. בשעה 13:00 יחל מיצג "סיפורה של שפחה" יוצא דופן בצעדה מפינת הרחובות קפלן-לסקוב בתל אביב. במיצג צפויות להשתתף מאות פעילות של "בונות אלטרנטיבה". ברחבי הארץ יתקיימו מיצגי "סיפורה של שפחה" נוספים  – מצפון ועד דרום. המיצג הגדול ביותר צפוי להתקיים בשעה 17:00 (שעת שקיעה) בעכו – יציאה מרחבת המגדלור וצעדה על חומות העיר העתיקה. אירועי "סיפורה של שפחה", נוספים ייערכו במהלך היום במועצה אזורית דרום השרון, צומת העוגן, ראשון לציון, זכרון יעקב, עכו, פתח תקווה, מדרשת בן גוריון, כרכור, כפר תבור, צומת הגומא, רמת השרון, קרית אונו, חדרה, צומת נהלל והרצליה.

"מדינת ישראל מתפרקת תחת ידיו של הרודן נתניהו", מסרו מארגני המחאה. "אותו 'שקרן בן שקרן' הוביל להתפוררות הכלכלה, הצבא והלכידות החברתית. הדרך היחידה להציל את ישראל היא לצאת במספרים חסרי תקדים. מדינת ישראל לא תוכל להמשיך לתפקד כדיקטטורה חשוכה ועם בן גביר בתפקיד השריף שפוקד על המשטרה להכות באזרחים. צאו מהבתים מחר כדי להציל את הבית".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/119743