חד"ש סטודנטים נגד מחטף מכוער: האגודה באונ' חיפה מינתה נציגים ללא בחירות 

חד"ש סטודנטים מגנה את מדיניות הנהלת אגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה, אשר הפרה באופן בוטה וראוי להוקעה את זכות הסטודנטים הערבים והיהודים הדמוקרטיים לבחור ולהיבחר למועצת האגודה. 

דוכן פעילי ופעילות חד"ש באוניברסיטת חיפה (צילום: זו הדרך)

בשנים האחרונות הובילה אגודת הסטודנטים מדיניות המדירה מהאגודה את ציבור הסטודנטים בכלל ואת הסטודנטים הערבים בפרט. במהלך תקופה זו השתלטה על צמרת האגודה קבוצה סמכותנית, אשר פעלה להפוך אותה מגוף המשרת אינטרסים סטודנטיאליים לחברה פרטית המארגנת פעילויות העשרה.

מפרסמים תוצאות לפני שבוחרים

מדיניות דורסנית זו הגיעה לשיאה בשבועות האחרונים. הסטודנטים באונ' חיפה נדהמו לגלות כי האגודה מינתה נציגים למועצת האגודה ללא קיום בחירות וללא פרסום הודעה בדבר פתיחת ההרשמה להגשת המועמדויות. מדיניות נצית זו של הנהלת האגודה רומסת את הנורמות הדמוקרטיות ואת זכויות הסטודנטים הבסיסיות ביותר – הזכות לשנות ולהשפיע על המרחב הסטודנטיאלי.

בשבועות האחרונים פרסמה האגודה על גבי לוחות המודעות בחוגים השונים את רשימת נציגי המועצה הסופית. פרסום זה עורר פליאה וזעם בקרב הסטודנטים והסטודנטיות, אשר התרעמו על התנהלות בלתי-הוגנת זו. לפי הודעת האגודה, ארבעים סטודנטים בלבד הגישו את מועמדותם למועצת האגודה, זאת בהתאמה מושלמת ומפלילה למספר הנציגים הקיימים במועצה. האגודה כלל לא הודיעה על פתיחת ההרשמה להגשת מועמדות, וביצעה מחטף שערורייתי מבלי להודיע לציבור הסטודנטים על קיום בחירות.

מלבד זאת, תקנון האגודה קובע כי יש לקיים את הבחירות בחודש השני לאחר פתיחת הסמסטר, ולא בחודש הראשון (סעיף 14). כלומר, נוסף לרמיסה ולזלול בזכויותיהם של הסטודנטים, מפרות "בחירות" אלה גם את תקנון האגודה. כמו כן, זהות הנציגים הנבחרים פורסמה רק במספר זעום של לוחות מודעות באוניברסיטה, ומבלי לעדכן את הסטודנטים באתר האינטרנט של האגודה, בעמוד הפייסבוק שלה או בדואר האלקטרוני (אף לא בזה של נציגי המועצה המכהנים). הסתרה זו מפרה את זכותם הבסיסית של הסטודנטים לדעת, ובמיוחד את זכותם של סטודנטים בעלי צרכים מיוחדים לגשת למידע.

כך, לראשונה מזה שנים, לא התקיימה התמודדות אמיתית בבחירות לאגודה.  הדבר מצביע על ניסיון בוטה להסתיר את קיום הבחירות מציבור הסטודנטים, ובמיוחד מהתנועות הפוליטיות המתמודדות בהן מזה שנים.

הפרת זכויות דמוקרטיות בסיסיות

אנו בחד"ש סטודנטים רואים בהתנהלות זו הפרה של זכויות הסטודנטים הערבים והיהודים באוניברסיטה לבחור ולהיבחר, כמו גם בזכותם הדמוקרטית לבטא את עמדותיהם. פעולותיה של הנהלת האגודה מפרות את התקנון ופוגעות בזכויותיהם של כל הסטודנטים המשלמים (בעל כורחם) דמי חברות לאגודה.

יצוין כי במועצת האגודה החדשה לא קיים שום ייצוג לסטודנטים ולסטודנטיות הערבים, המהווים כיום כמעט מחצית מהסטודנטים הלומדים באוניברסיטה. עובדה זו משקפת את המדיניות בה נוקטים מוסדות המדינה, הפועלים להשתיק את המיעוט הלאומי הערבי-פלסטיני ולדחקו לשוליים. קשה להתעלם מכך שמעשים אלה התרחשו על רקע עליית כוחו של הימין הפשיסטי, ובצל ההסתה שהוא מוביל נגד החברה הערבית. הסטודנטים הערבים באוניברסיטת חיפה הם קורבן נוסף של גישה מדירה זו.

אנו קוראים להנהלת אוניברסיטת חיפה לבחון את הלגיטימיות של מעשים מחפירים אלה, ולפעול מיד להגנה על זכותם של הסטודנטים הערבים והיהודים באוניברסיטה לבחור ולהיבחר. כמו כן, אנו קוראים לתאים הסטודנטיאליים הערביים והיהודיים הפועלים באוניברסיטה לחבור אלינו למאבק למען הדמוקרטיה וחופש הביטוי במרחב האקדמי.

עוד בנושא