חד"ש ירושלים: מתגייסים לבנות מסגרת דמוקרטית ופתוחה

 

 

עשרות רבות של פעילי שמאל הצטופפו ב-24 בפברואר במועדון מק"י-חד"ש בירושלים לדיון פתוח תחת הכותרת: "בונים שמאל חדש". העיתונאי חיים ברעם, בעל טור קבוע בעיתון "כל העיר", פתח את המפגש בנאום קצר על ההצלחה הניכרת של חד"ש בבחירות, בייחוד בקרב הציבור היהודי והצעירים, וקרא לחיזוק "קירוב הלבבות" בין יהודים וערבים, כתשובה לפשיזם ולגזענות.
ח"כ דב חנין (חד"ש), שהגיע לכנס ממושב הפתיחה של הכנסת, המשיך את דבריו של ברעם והציג את המשימה המוטלת על חד"ש: לפעול להרחבת המחנה המתנגד לגזענות ולפשיזם, ולחזק לשם כך את הקשר עם גופים פוליטים ומפלגות נוספות. חנין הסביר, כי השמאל הרדיקלי בישראל נטה בשנים האחרונות להתמקד בצורה מוגזמת בטיהור המצפון "ובגינוי המציאות", והזניח את המאבק לשינוי המציאות ואת הקשר הישיר עם הציבור הישראלי.
בדיון שהתפתח, דיברו רבים מהפעילים, רובם צעירים שהצטרפו לא מכבר לחד"ש, על הצורך להרחיב את פעילות חד"ש לתחומים ולציבורים חדשים. כמה פעילים ותיקים יותר הצטערו על הידלדלות השותפות היהודית-ערבית בסניף הירושלמי של חד"ש, והציעו לפנות לפעילים הערבים תושבי ירושלים, ולסייע בידיהם להשתחרר מהייאוש ולשוב לפעילות פוליטית. בין הדוברים היו כאלה שהדגישו נושא זה או אחר הקרוב לליבם, ודרשו לחזק את המחויבות של חד"ש לזכויות נשים, להכרה בקהילת הלהט"ב, למאבק המזרחי ולמאבקי העובדים.
רוב הדוברים בדיון ציינו את הצורך לבנות את חד"ש כמסגרת דמוקרטית ופתוחה, שתוכל להכיל בתוכה אנשים וארגונים בעלי השקפות עולם שונות המוכנים לנהל מאבק ערבי-יהודי משותף. בדיון נשמעה גם לא-מעט ביקורת על חד"ש ועל פעילותה עד-כה. אחת הפעילות מתחה ביקורת על חולשת המעורבות של חד"ש במאבקים החברתיים של מחוסרי-הדיור ותושבי השכונות בירושלים, שהתרחשו בשנתיים האחרונות, והציעה לחדש את הקשר עם פעילי השכונות ולתקן את המעוות. צעיר חובש כיפה אמר בדיון, כי התעלמות השמאל וחד"ש מהציבור הדתי אינה מוצדקת, וכי לחד"ש יש מסרים שיוכלו לקרב דתיים נוספים אליה.
בסיום המפגש הוחלט להמשיך מיד את ההתארגנות וההתרחבות של סניף חד"ש בירושלים, ולקיים תוך שבוע אסיפה נוספת לצורך דיון פוליטי וקבלת החלטות.