חד"ש חיפה: מנסים לייהד את סטלה מאריס – חסידי ברסלב טוענים שבמנזר קבור נביא

משלחת של פעילי סניף חד"ש בחיפה, ובהם יו"ר חד"ש-תע"ל ח"כ איימן עודה, הגיעו אתמול (שבת) למנזר הוותיק סטלה מאריס כדי להביע סולידריות עם הכמרים, בעקבות התקפה נוספת של קנאים דתיים יהודים נגד הקהילות הנוצריות בישראל.

בשבוע האחרון הופץ ברשתות החברתיות סרטון שבו נראים חסידי ברסלב בשטח כנסיית סטלה מאריס בכרמל הצרפתי. בסרטון אומר אחד מהחסידים כי "זה הקבר של אלישע הנביא", וחברו הוסיף: "לפי המסורת היהודית, אלישע הנביא קבור פה".

יצוין שמתחם הכנסייה והמנזר סטלה מאריס (כוכב הים בלטינית) נוסד כמנזר כרמליתי לאחר מסע הצלב השלישי בשנת 1192 בידי נזירים שחיו במערות בנחל שיח בהשראת אליהו הנביא. הוא משמש מרכזו העולמי של המסדר, ושמו המלא הוא "מנזר גבירתנו מהר הכרמל". לאחר כיבוש עכו הצלבנית בידי הממלוכים ב-1291 גורשו הנזירים מהכרמל, וב-1631 הם ניסו לשוב ולהתיישב במקום שבו נוסד מסדרם. הכנסייה הוקמה מחדש בשנות ה-30 של המאה ה-19 וב-1853 הושלמה בניית המנזר. הכנסייה הקתולית העניקה למנזר תואר כבוד של "בזיליקה מינור", כאות לכך שהכנסייה נחשבת כנסיית אם של המסדר על שם הר הכרמל.

לדברי חבר מועצת העיר חיפה לשעבר רג'א זעאתרה: "הטענות על קבר צדיק במנזר צריכות להדליק נורה אדומה בעיני כל מי שאכפת לו מהעיר חיפה ומהיחסים בין שני העמים וכל הדתות בעיר. זאת, בדומה ניסיונות ההשתלטות על קבר השייח' עיסא בשכונת אל-מחטה (חיפה אל-עתיקה) ושיוכו לחכם או צדיק אחר שבעזרת ה' צצו לו שישה או שבעה קברים ברחבי הארץ".

לדבריו "מדיניות ייהוד המקום והזיכרון, ונישול ההקדש המוסלמי והנוצרי אינה חדשה. לעתים רבות זה מתחיל בהזויים שמאמינים לשקרים של עצמם, ואז השקר הופך למדיניות ממשלתית ומוניציפלית; זה מסוכן שבעתיים בצל ממשלה פשיסטית תאוות שיסוי בשנאה וגזענות, ובצל התמודדות מוניציפלית רוויות משברים ופופוליזם שעלולים לגרור לעצימת עיניים או שיתוף פעולה עם תוקפנות חמורה זו – שמהווה קו אדם עבור כל תושב ערבי שמכבד את עצמו, וכל תושב יהודי דמוקרטי ומתקדם". "כל בר דעת חייב לדחות בתוקף את המעשים הללו, ולפעול לבידודם, ולהדק את השורות למאבק באידאולוגיה הגזענית שמניעה את התוקפות ואת המדיניות ההזויה", הדגיש.