חד"ש והבחירות: על המשך הרשימה המשותפת ועל השילוב בין פוליטיקה ישנה לחדשה

מטה הבחירות של חד"ש הוקם בסוף השבוע האחרון. חד"ש המתכננת לבחור ב-1 בפברואר הקרוב את מועמדיה לכנסת ה-21. בזירה הפוליטית נמשכת בעצלתיים מערכת הבחירות. מרבית המפלגות אינן אומרות דבר כי אין להן מה להציע. הגדיל לעשות יו"ר העבודה, אבי גבאי, שכיכב בימים האחרונים בשלטי חוצות סתמיים המבשרים: "אנו מבטיחים שינוי".

2019-01-14_202110

ישיבת מטה הבחירות הראשונה שנערכה בסוף השבוע האחרון בחיפה (צילום: זו הדרך)

איזה שינוי מבטיח גבאי? אין לדעת. הרי פרט לפולמוסים על רקע אישי, אין שום דיון בין מפלגות הממסד על בעיות הליבה של מדינת ישראל ושל אזרחי ישראל.

חד"ש נכנסה למערכת בחירות רבתאתגרים, בה היא צריכה להציג את עמדותיה במגוון נושאים. דרכה של חד"ש איננה חדשה: שותפות סוציאליסטית יהודיתערבית עקבית נגד הכיבוש, הגזענות והפשיזם. חד"ש נטלה חלק ברשימה המשותפת שהוקמה לקראת הבחירות לכנסת ה-20; היא נאבקת כעת על המשך דרכה של שותפות זו, במסגרתה היא הצטיינה בחקיקה ובעשייה פרלמנטרית.

ואולם, בדומה למתרחש בקרב המפלגות הציוניות, פרש אחד ממרכיבי הרשימה המשותפת, ח"כ אחמד טיבי (תע"ל). כך הגשים טיבי משאלה כמוסה של ראש הממשלה בנימין נתניהו (הזכור באומרו "הערבים נוהרים לקלפיות"): לפורר את הגוש היחיד המאתגר אותו ואת מדיניותו הימניתקיצונית והגזענית.

בדומה למפלגות הממסד, אין לטיבי שום נימוק ענייני ופוליטי לפירוק השותפות. מוזר עד מאוד כי דווקא טיבי, שרשימתו שהוא המרכיב אותה לא השתתפה מעולם באופן עצמאי בבחירות, זועק את זעקת הדמוקרטיה. טיבי גם מדבר בשם "חידוש פניה" של הרשימה המשותפת, אך הוא חבר כנסת ללא הפסקה כבר כמעט 20 שנה והוא אחד מוותיקי המליאה. הוא גם דורש "בחירות מקדימות" במשותפת, אולם הוא עצמו עומד בראש מפלגה של איש אחד.

כאמור, שאלת המשך הריצה המשותפת איננה פשוטה. כמוה, אינה קלה השאיפה של חד"ש להרחיב את מרכיבי הרשימה: יהיו אלה תנועות, קבוצות ואישים יהודים וערבים.

אתגר שני העומד בפני חד"ש בבחירות אלה הוא הצורך לשלב בין "הפוליטיקה הישנה" (זו המכתתת רגליים, מקימה דוכני הסברה ויוצרת קשר אישי ובלתיאמצעי עם האזרחים) לבין "הפוליטיקה החדשה" של הרשתות החברתיות. מניסיוננו אפשר ללמוד שאין לזנוח אף לא אחת מדרכים אלה כדי להגדיל את ההשפעה הפוליטית.

אתגר שלישי, ולא פחות חשוב, הוא ליצור את הקשר בין האינטרסים המידיים ל"פוליטיקה הגבוהה". כלומר, כיצד המדיניות הכלכלית והחברתית הניאוליברלית, צמצום המרחב הדמוקרטי, העמקת הגזענות והמשך הכיבוש והדיכוי של העם הפלסטיני משליכים ישירות על מצב העובדים, הנשים, הציבור הערבי, הסטודנטים והגמלאים ובייחוד על חייהם ביוםיום ועל עתידם?

פגישת ההקמה של מטה הבחירות מטבעה לא סיפקה תשובות לסוגיות אלה. יחד עם זאת, ניכרו בה ההתלהבות, הנחישות והרצון לעשייה בקרב הפעילות והפעילים, הצעירים והוותיקים, היהודים וערבים. זה נכס גדול וערובה להישגים.

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב