חד"ש גינתה את הודעת ארה"ב לפיה לא ניתן לקבוע מי רצח את העיתונאית אבו עאקלה

בחד"ש גינו אמש (שני) את הודעת דובר משרד החוץ של ארה"ב לפיה "לא ניתן לקבוע בוודאות מי הרג את העיתונאית שירין אבו עאקלה בג'נין". הדובר הוסיף כי סביר שהאש נורתה מכיוון עמדות צה"ל. יחד עם זאת, המשרד הבהיר כי "אין סיבה להאמין שהירי היה מכוון, אלא תוצאה של נסיבות טרגיות". הודעת המשרד פורסמה בתום בדיקה בליסטית של הקליע שהתקיימה בישראל בהשתתפות משקיפים אמריקאים, ובה צוין עוד כי הקליע ניזוק באופן משמעותי ולכן לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי מאיזה כלי נשק הוא נורה.

אלפי פלסטינים השתתפו בהלווייתה בירושלים של העיתונאית שירין אבו-עאקלה, 13 במאי 2022 (צילום: אקטיבסטילס)

 

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) התייחס להודעה בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "רצחו את שירין, ביזו את הלווייתה עם אלות, ונכשלו בטיוח ההרג. היא הקדישה את חייה לחשיפת האמת וגם במותה הראתה לעולם כולו את האלימות האכזרית של הכיבוש. אפילו משרד ההגנה האמריקאי הצטרף לשורה ארוכה של תחקירים הקובעים שחיילים ישראלים ירו בשירין." לדבריו "לדובר צה"ל לא נותר מי שיאמין להם בעולם, אז הם משקרים בעברית ומעוותים את הממצאים, כאילו שלא ניתן לקבוע מי אחראי למותה. סילוף הממצאים בתקשורת הוא ניסיון לטייח את הטיוח ולמנוע העמדה לדין של היורה".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) הוסיפה כי "המומחים האמריקניים קבעו, בדיוק כמו מספר רב של תחקירים עצמאיים של הניו-יורק טיימס, הוושינגטון פוסט, ונציבות זכויות האדם של האו"ם, ששירין אבו-עאקלה נורתה, על פי כל הראיות, ע"י כוחות הכיבוש הישראלי. נמשיך להיאבק עד שהצדק ייצא לאור והאחראים להרג של שירין יועמדו לדין – מהחייל שלחץ על ההדק ועד הפוליטיקאים שאחראים על המדיניות ועל העלמת האמת".

מארגון "בצלם" נמסר: "על פי כל הממצאים והתחקירים שפורסמו עד כה, עולה כי ישראל היא האחראית להרג העיתונאית שירין אבו עאקלה. לא ברור על סמך מה מבקשת מחלקת המדינה האמריקנית לפטור את הריגתה כ'טרגדיה' ולא כפשע שהאחראים לו צריכים לתת את הדין.

"בכל הנוגע לישראל, הרי שמדיניותה בנוגע לחקירות הרג של פלסטינים מעולם לא הייתה אלא טיוח מאורגן שמטרתו לאפשר את המשך ההרג באין מפריע, ואין זה שונה גם כשמדובר באזרחית אמריקנית כמו במקרה הנוכחי. הסיכוי כי האחראים למותה של שירין אבו עאקלה יעמדו לדין הוא אפסי, והחסינות הבינלאומית שישראל נהנית ממנה תיוותר על כנה".

התביעה הכללית הפלסטינית הגיבה להודעה האמריקנית ואמרה כי היא מופתעת: "התחקירים המקצועיים שברשותנו מוכיחים שניתן להתאים את הקליע לנשק בו השתמשו בירי על שירין אבו-עאקלה.  בנוסף מצלמות האבטחה ועדי הראייה שהיו במקום מוכיחים שהירי לעבר אבו-עאקלה היה מכוון".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/112647