חד"ש גינתה את ההחלטה: בג"ץ דחה את העתירה לפתוח מחדש את חקירת אום אל-חיראן

בחד"ש גינו היום (חמישי) את החלטת בג"ץ שדחה הבוקר את העתירה לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטרים המעורבים בירי ביעקוב אבו אל-קיעאן באום אל-חיראן ב-19 בינואר 2017. את העתירה הגישו בני המשפחה באמצעות ארגון עדאלה והוועד נגד עינויים נגד החלטת פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה לסגור את התיק נגד השוטרים.

אבו אל-קיעאן נורה למוות בידי שוטרים במהלך פינוי מבנים בכפר שבנגב. לפי עדי ראייה הוא נורה על ידי שוטרים, איבד שליטה על הרכב ואז דרס למוות את השוטר ארז לוי ופצע שוטר אחר. כבר ביום התקרית קבעה המשטרה ללא ביסוס כי אבו אל-קיעאן היה "מחבל" וכי התקרית כולה הייתה "פיגוע דריסה מכוון". באותו יום ובקרבת מקום נפגע עם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), מירי של כדור ספוג בידי שוטר.

כוחות המשטרה פושטים על אום-אל חיראן ביום בו נהרג יעקוב אבו אלקיעאן (צילום: אקטיבסטילס)

ממשפחתו של אבו אל-קיעאן ומהוועד הציבורי נגד עינויים בישראל נמסר: "התאכזבנו קשות מהחלטת בית המשפט העליון ליישר קו עם מערכת החוק, שכשלה בהוצאת האמת לאור". המשפחה הוסיפה כי "בפני בית המשפט הוצגו ראיות חד משמעיות, הן לאחריות השוטרים, שהביאו למותו של יעקוב ז"ל ואחר כך שיקרו בחקירתם, והן לחפותו של יעקוב". המשפחה התייחסה לעמדתו של השופט גרוסקופף כי אבו אל-קיעאן חף מפשע, ומסרה כי "התוצאה לפיה אזרח חף מפשע שילם בחייו ואיש לא עומד לדין היא בלתי נסבלת. הימנעות המדינה מטיהור שמו של יעקוב מוסיפה חטא על פשע. נמשיך לתבוע שהצדק ייעשה עמו".

לדברי ח"כ עודה "זו החלטה מבישה של בג"ץ. גם אחרי שכולם נאלצו להודות בטיוח ובשקרים, איש לא ישלם על כך את המחיר. יש נרצח אבל אין רוצחים. זו יריקה בפרצופה של משפחת אבו אל-קיעאן, ואמירה מסוכנת על מה שווים חייו של אזרח ערבי במדינה, שבפועל משמעה רישיון להרוג". על כך הוסיף ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) "יעקוב אבו אל-קיעאן ז"ל הופקר היום גם על ידי בית המשפט העליון. רצח אזרחים ערבים על ידי המשטרה והצבא קיבל פעם נוספת אישור וחותמת בג"ץ. בית המשפט חייב להבין כי חיי ערבים חשובים".

ממרכז עדאלה נמסר בתגובה לפסק הדין כי "מדובר באחד מפסקי הדין הקשים ביותר הנוגעים לערך חייהם של האזרחים הערבים פלסטינים בישראל. בג"ץ מצטרף למארג הרב המערכתי המתקיים לאורך כל שנות קיומה של המדינה, המעניק באופן שיטתי פטור גורף מענישה להרג אזרחים ערבים בידי שוטרים ואנשי צבא. האירועים באום אל-חיראן, בהם נשלחו כוחות מזויינים גדולים כדי לגרש ולנשל ערבים בדואים מאדמתם כדי ליישב במקומם יהודים והסתיימו בהרג הזה, מבטאים היטב את כיצד המדינה רואה באזרחיה הערבים אויב".