חד"ש ביום כדור הארץ: לא ניתן להילחם במשבר האקלים ללא מלחמה בקפיטליזם

חד"ש הצטרפה לארגוני הסביבה המציינים את יום כדור הארץ הבינלאומי. בהצהרה שפורסמה הבוקר (חמישי) נאמר ש"עולמנו ניצב בפני משבר אקלימי קיצוני ומסוכן, שכבר החל להביא למשברים מקומיים ולסימנים למשברים גדולים בהמשך. הטמפרטורות עולות מדי שנה, ריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה הוא הגבוה ביותר בהיסטוריה האנושית, שריפות ענק מתחוללות בקצב חסר-תקדים, 60% מחיות הבר בעולם נכחדו ב-50 השנים האחרונות – וזה רק קצה הקרחון."

ממשלת ישראל הימנית נגד הסביבה (צילום: מגמה ירוקה)

 

נזקי הקורונה והמשבר הכלכלי שהגיע בעקבותיה מתגמדים לעומת נזקי המשבר האקלימי על החברה האנושית. עליית גובה פני הים צפויה להעלים את מקום מושבם של עד מיליארד בני אדם במאה הקרובה. יותר מ-800 מיליון אנשים חשופים כבר היום להשפעות של שינויי האקלים: בצורת, שיטפונות, גלי חום, אסונות טבע ועליית מפלס הים.

המשבר מסכן את כלל המין האנושי, אך הוא מאיים בצורה לא פרופורציונלית על אוכלוסיות מוחלשות – האוכלוסיות העניות, הילידיות, המדוכאות והכבושות ברחבי העולם, שאחריותן למשבר היא מזערית, הן אלו שצפויות לסבול מנזקיו בצורה הקיצונית ביותר. כל זה הוא תוצאה של מערכת כלכלית ששואפת להתרחב ולגדול ללא הפסקה, לכלות משאבי טבע ולפגוע בסביבה לשם רווחים קצרי טווח. "ביום כדור הארץ חשוב להזכיר – מאה תאגידים בן-לאומיים אחראיים לפליטה של 71% מגזי החממה. לא ניתן להילחם בהתחממות הגלובלית ובמשבר האקלים ללא מלחמה בקפיטליזם. הדרך היחידה לעצור את המשבר היא במעבר לכלכלה שוויונית וירוקה יותר, שמבוססת על אנרגיות מתחדשות, חלוקה הוגנת והגיונית של משאבים וצדק אקלימי וחלוקתי", הדגישו.