חד"ש בחיפה: יש למנוע את מחיקת הזיכרון ההיסטורי בשכונת ואדי סאליב ולהרוס בתים

חברי סיעת חד"ש במועצת העיר חיפה, רג'א זעאתרה ושהירה שלבי, מזהירים מפני פגיעה בווילה ברחוב מדרגות אירביד 12 בוואדי סאליב, שמחברות בין רח' שיבת ציון לרחוב מעלה השחרור.

רחובות שכונת ואדי סאליב בחיפה (צילום: ויקימדיה)

 

באוגוסט דחתה ועדת המשנה של הוועדה המקומית לתכנון ובניה תכנית של חברת הבית בנווה צדק חיפה בע"מ, לאחר שהתכנית לא עמדה בדרישות של המועצה לשימור מבנים ואתרים ושל ועדת השימור, ולא שימרה את החזיתות והגג. היזם הגיש ערר לוועדה המחוזית, שתידון ב-18 הקרוב.

זעאתרה ושלבי שיגרו מכתב לוועדה המחוזית בו כתבו: "כחברי מועצת העיר שמייצגים את הציבור הערבי בחיפה, ההתנגדות שלנו באה גם במטרה להבטיח שמירה ראויה על נכסי שימור אדריכלות ייחודית ונדירה בחיפה, למנוע הריסת הווילה ומחיקת זיכרון אחרון לחיים השוקקים בוואדי סאליב שנגדעו בשנת 48' ולמנוע העמקת העוולה ההיסטורית מאה שנה אחרי". לתכנית התנגדו גם שכנים ודיירים יהודים וערבים מהשכונה, ומרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים.

במכתב נטען "הווילה היא מבנה היסטורי שמשקף באופן ייחודי ונדיר את ההיסטוריה המפוארת של החברה הפלסטינית בוואדי סאליב, את אופי החיים המשפחתי, הציבורי והתרבותי הערבי פלסטיני במקום. עם השנים מרבית בתי הוואדי לצערנו נהרס בידי כוחות השוק והטבע, וכתוצאה ממעשיהן ומחדליהן של מוסדות התכנון".