חד"ש בחיפה דורשת הקמת ועדה עירונית להרחבת לימוד ערבית וקידום חינוך דו-לשוני

יו"ר סיעת חד"ש במועצת העיר, רג'א זעאתרה, הגיש השבוע הצעה לסדר שכותרתה "חינוך לחיים משותפים ומיגור הגזענות ולימוד השפה הערבית בעיר חיפה". על פי ההצעה, זעאתרה מבקש מחברי המועצה לאמץ החלטה לפיה ראש העיר תמנה ועדה מיוחדת תוך 14 ימים שמטרתה לקדם את החינוך לחיים משותפים ומיגור הגזענות בחיפה, שבה יכהנו אנשי ונשות חינוך יהודים וערבים. ועדה זו תפעל להרחבת והגברת לימוד השפה הערבית בחינוך העברי ולקידום מודלים לחינוך דו-לשוני ומשותף בעיר. הוועדה תגיש את מסקנותיה למועצת העיר תוך 90 ימים מיום הקמתה, לרבות תוכניות אופרטיביות שיוטמעו בתקציב העירייה לשנת 2022.

עוד מבקש זעאתרה כי המועצה תאמץ הצעת החלטה לפיה "מועצת העיר חיפה מגנה כל תופעה של גזענות ושנאת האחר, מדגישה את ערכי החיים המשותפים, הסובלנות והפלורליזם כערכי יסוד בעיר חיפה, ורואה בקידום ערכים אלה במערכת החינוך העירונית על כל קהילותיה למטרה עירונית וכחלק מאופייה המיוחד של העיר חיפה. בישיבת המועצה הבאה תוצג סקירה מקצועית אודות התכניות החינוכיות הארציות והמקומיות הפועלות בחיפה בנושא החינוך לחיים המשותפים ולמיגור הגזענות. הסקירה תתייחס גם לעניין לימוד השפה הערבית במערכת החינוך העברי, מודלים שונים של חינוך דו-לשוני ו/או משותף ועוד".

בנושא החינוך לחיים משותפים, כתב זעאתרה כי בחדש מאי 2021 פרסם מבקר המדינה דו"ח ביקורת מיוחד בנושא שהצביע על שורת ליקיים במיגור תופעות חמורות של גזענות ושנאה בקרב בני הנוער ולקידום חיים משותפים. אחד הליקויים הוא כי שמערכת החינוך לא השכילה לאורך השנים להפוך את החינוך לגשר בין חלקי החברה בישראל רבת השסעים ולאחד בין הקהילות השונות בה.

זעאתרה מסתמך על מחקר שנערך באוניברסיטה העברית שמעיד על סטריאוטיפיים בקרב בני נוער ולפיו "כמחצית מבני הנוער הדתיים תומכים בשלילת זכות ההצבעה מערבים; רמות השנאה בקרב חרדים כלפי ערבים הן הגבוהות ביותר שנרשמו מבין הקבוצות החברתיות השונות; שכמחצית מבני הנוער הערבים מחזיקים בסטריאוטיפים שליליים כלפי חרדים, ואילו חילונים מדווחים בעיקר על אמפתיה נמוכה כלפי כלל הקבוצות".

מהמחקר של האוניברסיטה העברית, שפורסם בפברואר השנה, עולה כי בני נוער רבים בישראל מחזיקים בסטריאוטיפים שליליים כלפי קבוצות אחרות, במיוחד כלפי ערבים. הנתונים מלמדים שכ-60 אחוזים מכלל היהודים בני 20 ומעלה יודעים אנגלית, לעומת 8.6 אחוזים בלבד שהגדירו עצמם כבעלי ידע בערבית. הערבית היא שפתם של כעשירית מתושבי חיפה, מחצית מתושבי הצפון וחמישית מאזרחי המדינה.

בנושא לימוד השפה הערבית, אותה מעלה זעאתרה בהצעה זו, הוא כותב כי "הערבית היא שפת המקום מימים ימימה. היא שפתם של כעשירית מתושבי העיר, מחצית מתושבי הצפון וחמישית מאזרחי המדינה. היא גם שפת סבם של כמחצית מהאזרחים היהודים במדינה. לימודי הערבית הם לימודי חובה בחטיבת הביניים בחינוך העברי, כשפה זרה שנייה בנוסף לשפה האנגלית. לצורך זה מקצה משרד החינוך שעתיים שבועיות ועוד שעת עידוד המוקדשת רק ללימודי ערבית. אולם במציאות חלק ניכר מבתי הספר אינם משתמשים בשעה הנוספת". משום כך, אחד ממטרות הועדה אותה מבקש זעאתרה להקים, היא בהרחבת לימוד השפה הערבית במוסדות החינוך וכן קידום מודלים לחינוך דו-לשוני".