חברות קבלן זה פשע מאורגן: באוניברסיטת בן גוריון הפגינו למען זכויות עובדות הניקיון

"עובדים ולא עבדים" קראו מרצים, סטודנטים ופעילים יחד עם עובדות הניקיון באוניברסיטת בן גוריון בנגב בהפגנה שהתקיימה אתמול (שלישי) בשעות הצהריים. בקמפוס שבבאר-שבע מועסקים כ-250 עובדים המועסקים דרך עובדי קבלן. המפגינים מתלוננים על תנאי העסקתם ודורשים בתוקף להעביר אותם להעסקה ישירה. "חברות קבלן זה פשע מאורגן", צעקו עוד המפגינים, ביניהם פעילי חד"ש ועומדים ביחד. המשנה לדיקן בפקולטה למדעי הרוח והחברה, פרופ' דני פילק, נאם בהפגנה תקף את הנהלת האוניברסיטה והבטיח "נמשיך להיאבק עד להשגת העסקה ישירה וזו הדרך להבטיח זכויות לכל עובד ועובדת".

פרופ' בני פילק נואם בעת ההפגנה נגד העסקה קבלנית שנערכה אתמול באוניברסיטת בן גוריון (צילום: הקואליציה הארצית להעסקה ישירה)

 

ההפגנה נערכה בעקבות החלטת הנהלת האוניברסיטה על קיצוץ של 4% בתקציב הניקיון וטענה כי אינו צפוי להשפיע על רמת השירות. אך עובדות ועובדי הניקיון מתלוננים על העמקת עומס העבודה – ללא כל תוספת לשכרם.

"'האוניברסיטה הכי חברתית' ממשיכה להתעלם מתפקידה החינוכי והערכי ורואה עצמה כגוף כלכלי גרידא. האוניברסיטה נוקטת במגמת צמצום תקציבי הניקיון לאורך שנים – כי הכי קל לקצץ משעות העבודה של עובדות קבלן מוחלשות ולא מאוגדות, שמקבלות בקושי את שכר המינימום שמגיע להן", מסרו המפגינים. "האוניברסיטה מקצצת כל פעם קצת, כדי לא להלהיט את השטח, ובינתיים? העובדות קורסות תחת עומס פיזי ודרישות לא אנושיות", הוסיפו. "מתוך כך, האוניברסיטה ראתה עצמה מאז ומתמיד מחוייבת לחתור ללא ליאות ובאופן מתמיד למען קידום, פיתוח וצמיחת הנגב, והעיר באר שבע בירתו. בפועל, האוניברסיטה מנצלת באופן מחפיר את האוכלוסייה הכי מוחלשת באזור. העסקה ישירה זה הפתרון היחיד שישמור על זכויות העובדים והעובדות, ויראה אותן כבני אדם שווים. לא נקבל כל סוג העסקה פוגענית ונצלנית שהוא", נאמר עוד במחאה.