זעם במוסקבה: הזיופים בבחירות לפרלמנט הרוסי מוציאים את האזרחים לרחובות

בבחירות שנערכו לפני כשבועיים לפרלמנט הרוסי, הדומה, הצליחה מפלגת השלטון "רוסיה המאוחדת" לשמור על כוחה. זאת בניגוד לסקרים, שחזו מפלה למפלגה ועלייה בכוחה של המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית. הבחירות נתפסו הפעם כחשובות במיוחד, משום שאובדן הרוב של מפלגת השלטון בפרלמנט היה מונע ממנה את האפשרות לממש שינויים חוקתיים נוספים.

מנהיג המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית, גנדי זיוגנוב, בעת הצבעתו בבחירות לפרלמנט (צילום: המפלגה הקומוניסטית)

 

רוסיה המאוחדת נפגעה בדעת הקהל על רקע ריבוי פרשות השחיתות של ראשיה והרפורמות הכלכליות הלא פופולריות שקידמה. ראש הרשימה, הנשיא לשעבר דימיטרי מדבדב שפוטר מתפקידו כראש הממשלה, מסוכסך עם הנשיא פוטין, ותבוסה של המפלגה בבחירות הייתה מובילה כנראה לסיום הקריירה הפוליטית שלו. ואכן, ערב הבחירות הראו הסקרים כי רוסיה המאוחדת צפויה לאבד כמעט מחצית מכוחה, ולרדת מ-54% מהקולות ל-30% ואף למטה מכך. תוצאות הבחירות – 49% לרוסיה המאוחדת ו-19% למפלגה הקומוניסטית, הנחילו אכזבה למי שקיוו לשינוי משמעותי.

 

אופוזיציה מפולגת

המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית – המפלגה הגדולה ביותר באופוזיציה – הציגה עצמה במהלך מערכת הבחירות ככוח היחיד שיוכל להביס את רוסיה המאוחדת ולהסיט את המדיניות של ממשלת פוטין שמאלה. המפלגה הציגה עצמה כמתנגדת לא לשלטון פוטין, אלא רק למפלגת השלטון.

אף על פי כן, ועדת הבחירות המרכזית התנכלה למפלגה ופסלה רבים ממועמדיה. הוועדה אסרה על פאבל גרודינין, ראש הרשימה הקומוניסטית והמועמד מטעם המפלגה לנשיאות, להתמודד בבחירות בגלל קשריו העסקיים. ראש ועדת הבחירות אף ציינה בציניות את השקדנות של ה"קולחוזניק-הקפיטליסט", שביקש להתמודד בבחירות מטעם מפלגה קומוניסטית מבלי לוותר על הונו הקפיטליסטי.

בצד המפלגות, גם האופוזיציה החוץ-פרלמנטרית הייתה מעורבת במערכת הבחירות. האופוזיציה הליברלית השתמשה שוב במערכת "ההצבעה החכמה" שנוסתה בהצלחה חלקית בבחירות המקומיות. מערכת ממוחשבת זו עוקבת אחרי הבחירות  האזוריות  האישיות,  וקוראת  להצביע  למועמד האופוזיציה בעל הסיכוי הגדול ביותר להביס את המועמד מטעם רוסיה המאוחדת. ברוב המקרים קראה ההצבעה החכמה להצביע למועמדים של המפלגה הקומוניסטית, אך במקומות אחרים תמכה במועמדים מהמפלגה הליברל-דמוקרטית הימנית הקיצונית, ובכמה מקרים אף קראה להצביע לנאצים מוצהרים. כל מועמד בעל סיכוי לגבור על רוסיה המאוחדת זכה בתמיכתה.

לעומת זאת, האופוזיציה החוץ-פרלמנטרית משמאל קראה ברובה להצביע למועמדים של המפלגה הקומוניסטית, אך היו גם פעילים וחוגי שמאל שקראו להחרים את הבחירות בעקבות נסיגתה של המפלגה הקומוניסטית מעמדות שמאליות.

 

מרמה וזיופים

שיטה ידועה במערכת הבחירות ברוסיה היא הצגה של מפלגות ומועמדים פיקטיביים מטעם השלטון, שנועדו לפגוע בתמיכה במועמדי האופוזיציה – בעיקר במחוזות בהם התחרות צמודה. אחת המפלגות הללו היא "הקומוניסטים של רוסיה", מפלגה בעלת קשרים לקרמלין שהנהגתה מורכבת מפוליטיקאים שגורשו במהלך השנים מהמפלגה הקומוניסטית. "הקומוניסטים של רוסיה" משתמשת בתעמולת הבחירות שלה בסמלים ובשפה עיצובית דומים להפליא לאלה של המפלגה הקומוניסטית, משדרים סרטוני בחירות דומים ולעתים אף מריצים מועמדים עם שם דומה (!). באמצעות תכסיסים אלה, בכל מערכת בחירות מצליחים "הקומוניסטים של רוסיה" לחטוף שניים עד שלושה אחוזי הצבעה מהמפלגה הקומוניסטית.

מפלגה רצינית יותר שנוסדה כמשקל-נגד למפלגה הקומוניסטית היא "רוסיה צודקת", שמורכבת אף היא מיוצאי המפלגה הקומוניסטית. בניגוד ל"קומוניסטים של רוסיה",  מפלגה זו מצליחה עברה את אחוז החסימה וזכתה ב-9% מקולות הבוחרים. היא אף מציגה מצע סוציאל-דמוקרטי, ומשמשת ככנף השמאלית של מפלגת השלטון.

הארגון "גולוס" (שפירוש שמו ברוסית הוא קול) הציג הוכחות למעל ל-5,000 זיופים – הרבה מעבר למערכות הבחירות הקודמות. פרסום תוצאות ההצבעה במוסקבה ובסנט פטרבורג עוכב, וכאשר התפרסמו לבסוף כללו התוצאות זיופים גסים של תוצאות הספירה של ועדות הקלפי. לפי התוצאות הרשמיות, רוסיה המאוחדת זכתה ברוב מוחלט גם באזורי בחירה שידועים כמעוזי האופוזיציה.

על מלאכת הזיופים הקלה שיטת ההצבעה האלקטרונית, אשר נוסתה לראשונה בבחירות ברוסיה. כל מפלגות ותנועות האופוזיציה התנגדו להכנסת מכונות ההצבעה האלקטרוניות, המנוהלות בידי ועדת הבחירות. במחוזות בחירה רבים הובילו מועמדי האופוזיציה בתום הספירה הידנית של פתקי ההצבעה, אך לאחר תוספת הקולות ממערכת ההצבעה האלקטרונית השתנו התוצאות "במפתיע" לניצחון מובהק של מועמדי רוסיה המאוחדת.

בעקבות הזיופים הנרחבים והעמדה הנחרצת של ועדת הבחירות בעד נעילת הפרוטוקולים ואיסור ספירה מחדש, ארגנו תנועות השמאל הגדולות יחד עם המפלגה הקומוניסטית מחאות והפגנות נרחבות, ואפילו הפגנות לא חוקיות גדולות. בתגובה לכך החלו המשטרה ושירותי הביטחון של רוסיה במעצר פעילים קומוניסטיים ושמאליים ובהם ראש תנועת "חזית השמאל" סרגיי אודלצוב.

הבחירות ברוסיה, על אף שלא חוללו  את השינוי המיוחל, דחפו את המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית לאמץ עמדות אופוזיציוניות יותר, ומיצבו את השמאל הרוסי ככוח המוביל בהתנגדות לממשלה.

עידן סלוצקר