זלזול גוזל חיים – עדויות של פועלי בניין חושפות את אוזלת היד של הממשלה בטיפול בתאונות עבודה

בתחילת השבוע שעבר הודיע משרד הכלכלה כי יוציא צו סגירה לאתר בנייה באשדוד בעקבות מותו של פועל במקום, וכי החל מעתה יופעל נוהל לפיו אתר בניה בו ארעה תאונה בשל ליקוי בטיחות, ייסגר עד לתיקון התקלה והצגת תכניות בטיחות חדשות.

והנה, ביום רביעי (24.2) קרתה תאונה חמורה באתר בניה ברמת השרון, בה נפצע באורח בינוני-קשה פועל בניין סיני. למרות התקנות החדשות, האתר לא נסגר. משרד הכלכלה מסר בתגובה ל"הארץ" (25.2) כי הוא לא דווח על האירוע.  זוהי רק עוד דוגמה בשרשרת של ליקוי אכיפה, החושפים את אוזלת ידה של הממשלה, ושל משרד הכלכלה, בטיפול בבעיה. לפי נתונים רשמיים של משרד הכלכלה, בשנת 2015 נהרגו 34 עובדים בתאונות עבודה שאירעו בענף הבניין. זה גידול לעומת 31 הרוגים בשנה שלפני כן. נתונים אלה מצטרפים לאלפי הפצועים בתאונות עבודה מדי שנה.

בכנס מיוחד שנערך בכנסת בשבוע שעבר (23.2), "הקולות מהשטח מגיעים לכנסת – כנס עדויות של עובדי בניין ובני משפחותיהם" ביוזמת ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) וחברי כנסת אחרים, ובשיתוף פעולה עם האגף לקידום שוויון בהסתדרות, הציגו פועלים, בני משפחה ופעילים את הפנים שמאחורי המספרים.

2016-02-28_211059

ח"כים ופעילים של חד"ש בהפגנה מול משרד הכלכלה במחאה על הקטל בענף הבניה, בחודש שעבר

 

ח"כ דב חנין, מיוזמי הכנס, פתח את הכנס ואמר כי "כמעט מדי שבוע אנחנו שומעים על עוד עובד בניין פצוע או הרוג. למרות הנתונים הידועים, יש אפס כתבי אישום, מעט חקירות, ותמונה של הפקרות מוחלטת מצד הממשלה ומצידו של השר הממונה, שר הכלכלה בנימין נתניהו".

עיסאם אבו ראס מהכפר עילוט, מנהל עבודה ותיק בענף, אמר בכנס: "השנה נהרג קרוב משפחתי, קאסם אבו ראס, בתאונת עבודה בבניין. קאסם נהרג לאחר שנפל מגובה לתוך פיר מעלית". הוא הדגיש בדבריו את הצורך להגביר את ההדרכה בדבר בטיחות בעבודה בקרב העובדים, וכן את האכיפה. "אני מאחל לכולנו שנצא לשלום בבוקר ונחזור בשלום אל משפחותינו".

קארין עטרה זעפרני, גיסתו של ויטלי אסף, ההרוג הראשון בשנת 2016 בתאונות עבודה: "ויטלי היה מנופאי במקצועו, נשוי לאחותי, ואב לשלושה. הוא היה עובד מסור, אחראי וזהיר. בבוקר התאונה, אחותי וגיסי שוחחו בבוקר כהרגלם. בשעה שבע וחצי בערב, נשמעו דפיקות בדלת. השוטרים שאלו האם ויטלי אסף גר כאן, ובישרו לה את הבשורה המרה: ויטלי נהרג. הוא נפל למאגר מים ריק מגובה של 13 מטרים, באזור שלא היה מגודר ומסומן. האתר שבו עבד ויטלי לא היה מואר, ובחורף מחשיך מוקדם. שמעתי מעמיתו לעבודה, ששבועיים לפני כן פנה אל מנהל העבודה וביקש שיתקין תאורה. אם זו לא רשלנות, אז רשלנות מהי?"

"אם בשנה שעברה היינו רוצים לעשות כנס כזה, ולגייס משפחות שיביאו את הסיפורים שלהן אל כלי התקשורת – לא היינו מצליחים לעשות זאת" אמר ד"ר סוהיל דיאב, יו"ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות. אבל בשנה החולפת חל שינוי לטובה. יש מודעות גוברת בציבור הרחב בנושא הקטל בתאונות עבודה בענף הבניין". ד"ר דיאב האשים כי משרד הכלכלה מנער את ידיו מנפגעי התאונות. "אין תחליף למאבק, של יהודים וערבים יחד למען חיי בני אדם ולמען דמותה של החברה שלנו ושל האנשים העובדים בה".

 

הידיעה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"