זיתי הזעם: בעיצומו של המסיק בשטחים הכבושים גוברת אלימות המתנחלים

מתנחלים רעולי פנים יידו אבנים בשבת שעברה על בית בכפר בורין שבגדה המערבית, סמוך להתנחלות גבעת רונן. לאחר מכן הציתו אש במקום. בסרטון שהפיץ הארגון "יש דין" נראים בבירור חיילים העומדים סמוך למתפרעים ולא עושים דבר כדי לעוצרם. יצוין ששני פלסטינים נפצעו באורח קל וטופלו במקום. בהמשך החלו פלסטינים ועשרות מתנחלים ליידות אבנים זה לעבר זה, וצה"ל השתמש ברימוני הלם לפיזור הפלסטינים. כדרכו של צבא הכיבוש, איש מהמתנחלים לא נעצר.

מתנחלים מציתים שדה ליד הכפר בורין בשבת שעברה, החייל אדיש לפשע (צילום: יש דין)

סוכנות הידיעות הפלסטינית "וואפא" מסרה עוד כי יידו עשרות מתנחלים אבנים לעבר משפחות פלסטיניות שמסקו את זיתיהן סמוך ליאסוף שליד צומת תפוח. התוקפים ריססו אישה כבת 50 בגז פלפל ושדדו את חפציה, בהם תעודת הזהות שלה. לפי הדיווח, המתנחלים רגמו באבנים את מכוניתה וניפצו את שמשתה הקדמית.

עונת המסיק רק החלה, אך לפי "בצלם" כבר תועדו 11 מקרים בהם תקפו מתנחלים משפחות פלסטיניות שהגיעו למסוק את עציהן. כמו כן כרתו או עקרו המתנחלים כ-300 עצי זית, מסקו עצים של פלסטינים וגנבו ציוד חקלאי. "ארבעה מהאירועים תועדו אפילו לפני שהחלה העונה", הבהירו.

ליאור עמיחי, מנכ"ל "יש דין", מסר בעקבות הפגיעה הגוברת בפלסטינים בשטחים הכבושים מאז כינון "ממשלת השינוי" הימנית בה שותפות העבודה, מרצ ורע"מ: "בכישלונם הגורף, גורמי אכיפת החוק מאפשרים ומעודדים את האלימות הזאת ובכך הם שותפים לפשע האפרטהייד המתקיים בגדה. עד מתי נמשיך לסבול אלימות זו שנעשית בשמנו? גנץ ובר-לב, זה באחריותכם".

לפי נתוני הארגון, בשלוש השנים האחרונות בלבד תועדו יותר מ-500 אירועי אלימות של מתנחלים. ב-238 מהמקרים ייצגה יש דין פלסטינים שבחרו להגיש תלונה למשטרה, אך רק ב-12 תיקים הוגשו כתבי אישום (5% מהתיקים). 94% מהתיקים שהסתיים בהם הטיפול נסגרו ללא הגשת כתבי אישום. לדברי הארגון, המשטרה כשלה בחקירת 86% מהתיקים שהטיפול בהם הסתיים וסגרה אותם בתואנה של כישלון החוקרים לאתר חשודים או לאסוף ראיות.

"יותר ויותר פלסטינים בוחרים שלא להגיש תלונה במשטרה. בעיקר כי הם לא מאמינים למערכת. לא מאמינים שמישהו יעשה משהו. חלקם גם חוששים שהמערכת תתנקם בהם או תתנכל להם, שהצבא או המתנחלים יתקפו אותם, שהשב"כ והצבא ימנעו מהם אישורי כניסה ועבודה, ועוד", מסר ארגון זכויות האדם.