זיתי הזעם: בכפר בורין החלה עונת המסיק הפלסטיני-ישראלי

השבוע יצאתי עם קבוצת מתנדבות ומתנדבי "שומרי משפט – רבנים לזכויות אדם" ליום המסיק הראשון בכרם זיתים בכפר הפלסטיני בורין. הכפר, הדחוק בין ההתנחלויות יצהר והר ברכה, שוכן דרומית לשכם. המיניבוס של אבו ראמי הוחלף באוטובוס של בנו כדי שכעשרים נוסעיו עוטי המסכות יוכלו לשמור על כללי הריחוק הפיסי בימי קורונה. זו השנה ה-18 שרבנים לזכויות אדם מארגנים קבוצות סיוע למסיק בכפרים הסובלים מאלימות שכניהם המתנחלים כלפי עצי הזית וכלפי החקלאים ורכושם.

מוסקים פלסטינים וישראלים, ביום ראשון האחרון, בכפר בורין (צילום: רבנים לזכויות אדם)

בדיוק לפני שנה תקפו מתנחלים את הרב משה יהודאי, הפעיל בארגון רבנים לזכויות אדם, בעת שמסק בבורין. הם פצעו אותו בראשו ובגפיו וגרמו נזקים ליבול שנאסף. בימים שלאחר מכן השחיתו מתנחלים כרמי זיתים בכפר, ושרפו עשרות עצים. מאות עצים הועלו באש גם ביולי האחרון, ובשבת האחרונה (10.10) פצעו מתנחלים, ולא בפעם הראשונה, את מוחמד ע' בעליו של הכרם שבו נפגע הרב יהודאי. זו תהיה סביבת עבודתם של מתנדבי הארגון גם השנה. בימים שקטים אין פסטורלית ממנה, למראית עין.

תיעוד השחתת הרכוש והפגיעות בחקלאים אינו פשוט, כפי שניתן לראות בדו"חות של ארגוני הזכויות השונים. ב-2019 תיעד "בצלם" מספטמבר ועד סוף נובמבר 11 אירועי אלימות, ובכללם איומים; תקיפות גופניות של פלסטינים וגירוש חקלאים מאדמותיהם; יידויי אבנים; שני מקרים של השחתת כלי רכב; תשעה מקרים של גניבת יבול מלמעלה מ-650 עצים; השחתה של יותר מ-450 עצים, וגרימת נזקים קשים לציוד חקלאי בשלושה מקרים. בנוסף, דיווח בצלם על חסימת שערים חקלאיים ועיכוב חקלאים בידי חיילים, ירי רימוני גז מדמיע ורימוני הלם לעבר חקלאים בידי חיילים, ומקרה אחד שבו חיילים היכו ממושכות חקלאי פלסטיני ופצעו אותו קשה.

משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים בשטחים הפלסטיניים הכבושים דיווח על 342 אירועי חבלה ברכוש ובנפש שביצעו מתנחלים בחודשי המסיק של 2019, שבמהלכם הותקפו 67 חקלאים פלסטינים באבנים, במוטות ברזל או במקלות. 2,700 עצים חובלו וכ-160 טונות זיתים נגנבו. למעלה ממחצית כרמי הזיתים שנפגעו נמצאים במחוז שכם. פגיעה קשה ספגו חקלאים שהצבא הכריז על כרמי הזית שלהם כאזורים צבאיים סגורים. 111 חלקות נסגרו והחקלאים אולצו לבקש היתרי מעבר מיוחדים אליהן. רבים מהם העדיפו לא לבקש, למרות אובדן התוצרת, ואפשר לשער מדוע.

מסיכומי הארגון "יש דין" עולה כי ב-2019 הוגשו רק שש תלונות למשטרה, וזאת כיוון שהחקלאים שנפגעו העדיפו ברובם להימנע ממגע עם כוחות הכיבוש. ועם כל זאת, עונת מסיק 2019 הייתה עונה ברוכה. לפי ארגון האו"ם למזון ולחקלאות, הופקו מיבול הזיתים 27 אלף טונות שמן, כולל 4,200 בעזה. לעומתה, עונת 2020 צפויה, על פי ההערכות, להיות שנת רזון שתסתכם ב-8.5 אלף טונות שמן בלבד. בשורה קשה לכמאה אלף המשפחות הפלסטיניות המתפרנסות מיבולי עצי הזית, וזאת בעיצומה של שנה קשה ממילא.

ואמנם, יבול זיתים דל במיוחד מסקנו ביום העבודה הראשון שלנו. הכרם הוותיק שאליו הופנינו נראה כאילו כבר נמסק בחלקו רגע לפני בואנו. כאלה הם עצי הזית: פוריים לסירוגין. אחרי שנת שפע באה שנת רזון, וחוזר חלילה. זו תופעת הסירוגיות, שבתעשיית הזית מכונה גם "מכת הסירוגיות". אם כן, זו לא מכה. זוהי חוכמה עצית עתיקה. סירוגיות עץ הזית מחנכת אותנו להתאים את עצמנו אליו, כפי שהוא מתאים את עצמו אלינו כמקור פרנסה מתחדש. ועל יחסים אלה כדאי לשמור.

חדוה ישכר

הדיווח עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב