זינוק בתלונות על אלימות במשפחה; ח"כ תומא-סלימאן: המקלטים לנשים לא עומדים בעומס

בשל ההסגר בתקופת משבר הקורונה חל זינוק בתלונות על אלימות במשפחה, ובמקלטים לנשים מוכות נותרו רק מקומות בודדים שצפויים להתמלא בימים הקרובים. במשרד הרווחה אמרו כי נבחנת הקמת מקלטים נוספים, זאת כדי למנוע מצב שבו המקלטים ייאלצו לדחות נשים חדשות עקב החרפת האלימות.

זמזם מחאמיד, צעירה מאום אלפחם שנרצחה ביום רביעי שעבר, 18 במארס 2020 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של זמזם מחאמיד)

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), לשעבר יו"ר הוועדה למעמד האישה של הכנסת, פנתה אתמול (ראשון) לשר הרווחה אופיר אקוניס כדי לטפל בדחיפות במצב של המקלטים לנשים מוכות. תומאסלימאן מסרה כי "ההישארות בבית עקב המגפה והפגיעה הכלכלית שהיא גורמת, מגדילות את האלימות במשפחה, והמקלטים לא עומדים בקצב. משרד הרווחה חייב להיכנס לפעולה מהירה כדי לסייע למקלטים".

במכתבה כתבה כי: "הנחיות משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה להישאר בבית, אשר להפוך צפויות להפוך לצו מחייב בכל רגע נתון, מציבות את ארגוני הסיוע ומקלטי הנשים בפני אתגרים שלא הכירו מעולם, ובכללם: עלייה צפויה במספר הפניות של נשים המבקשות להיכנס למקלטים יחד עם ילדיהן, בעיות של תפוסה מלאה ממילא במקלטים אלה, וחשש להתפרצות הנגיף בקרב נשים השוהות במקלטים. יש צורך במקום לפחות לעוד 100 נשים, חלקן עם ילדיהן. יש צורך שהן יעברו בדיקות בטרם ייקלטו במקלטים. על הנשים להיקלט במסגרות חדשות כדי למנוע התפרצות בתוך המקלטים הקיימים. היערכות המקלטים החדשים להגנה מפני המגפה תדרוש תקציבים נוספים".

יצוין בישראל נרצחות כ-10 נשים בממוצע בשנה על ידי בני זוגן או קרובי משפחתן, ועשרות נפצעות באופן משמעותי. מוקד הטיפול באלימות נגד נשים קיבל ב-2108 מעל 1,200 פניות, ובמקלטים נכון לשנה זו שהו 682 נשים שהסתתרו מפי בני זוג או קרובי משפחה, יחד עם 1,011 ילדיהן. רוב הנשים מגיעות למקלטים לאחר אירוע אלימות קיצוני וחריג, כאשר עבור 80% מהנשים מדובר בשיא של אלימות שנמשכה בין שנה לעשור. לדברי מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו: "יש עלייה בפניות לאור תחושת הכאוס וחוסר השליטה ששוררות. הנפגעות חוות ביתר שאת את המצוקה, כמו גם החרפה בסימפטומים המאפיינים פוסט טראומה". החרפת האלימות באה לידי ביטוי גם במקרי ניסיונות הרצח במשפחה. לפני כשבוע נרצחה אשה על ידי בן זוגה בראשון לציון וביום רביעי שעבר נרצחה צעירה באום אלפחם. גם נרשם ניסיון רצח של אשה על ידי בן זוגה בלוד.