זיופים בבחירות בהסתדרות המורים: סיעת חד"ש הגישה עתירה לערעור על התוצאות

סיעת חד"ש בהסתדרות המורים הגישה בשבוע שעבר עתירה נגד תוצאות הבחירות לוועידת הארגון שנערכו ב-1 ביוני. במרכז העתירה: טענות בדבר זיופים "מתוכננים ושיטתיים", אשר כללו החלפת קלפיות ומעטפות במהלך שינוע הקלפיות ודיכוי ההצבעה בקרב המורים הערבים ביישובים הערביים ובערים המשותפות באמצעות ביטול ההצבעה בקלפיות ניידות. בנספח לעתירה הוגשה שורה ארוכה של עדויות.

מזכ"ל הסתדרות המורים, יפה בן-דוד (צילום מסך: חדשות 12)

 

הסיעה מבהירה כי החליטה "לערער על תוצאות הבחירות בטענה לזיופים שיטתיים וכן בטענה לאפליה, המובנית בשיטת הבחירות, כלפי המורים בחברה הערבית. תוצאתה של אפליה זו, שאינה מוטלת בספק, הייתה דיכוי ההצבעה בקרב המורים הערבים, שהם כאמור רוב מצביעיה של המערערת, מה שגרם להטיית הבחירות ולפגיעה קשה בייצוג שקיבלה העותרת".

העתירה כוללת רשימה ארוכה של עדויות שנתקבלו במהלך יום הבחירות ולאחריו על ניסיונות שיטתיים לפגוע בטוהר הבחירות. בכלל זה הגיעו עדויות על אי-סדרים באופן ספירת המעטפות בסניף חיפה, שם הן נספרו בביתו של רכז הסניף במגזר הערבי ולא במרכז האיסוף בעיר; העברת קלפיות בסניף נצרת שלא לפי תחנות הביניים שנקבעו מראש, סירוב להכניס משקיפים מטעם הסיעה, וכן אי סדרים בספירת המעטפות; קלפיות בסניף חדרה שנפתחו ללא נוכחות

משקיפים, והועברו גם כן למרכז איסוף שונה מזה שפורסם מראש, כאשר בדרך אל מרכז האיסוף נעשה ניסיון להתחמק ממשקיפת הסיעה שעקבה אחר הרכב, וכן השמעת איומים לעבר המשקיפה מטעם הסיעה; קלפיות שנספרו בחדריהם של מנהלי בתי ספר שהיו מועמדים מטעם סיעות המתמודדות בבחירות לוועידה; הכנסת מעטפות הצבעה שאינן חתומות לשקיות השינוע בנקודות שונות; וכן טענות נוספות. אלה מצטרפות לטענות דומות שהשמיעה בין היתר סיעת נח"ל בהסתדרות המורים, אשר עתרה אף היא נגד התוצאות.

 

דיכוי ההצבעה ביישובים הערביים…

העתירה מוחה על ההחלטה להגביל את הבחירות ביישובים הערביים ובערים המעורבות לקלפיות נייחות בלבד, בניגוד ליישובים יהודיים בהם נעשה שימוש בקלפיות ניידות. לדברי העתירה מדובר באפליה אסורה שמטרתה לדכא את ההצבעה בחברה הערבית באצטלה ביטחונית. בעתירה נכתב כי סיעת חד"ש בהסתדרות המורים התריעה מפני אי-סדרים עוד טרם קיום הבחירות, וכי הנושא הוצג בוועדת הבחירות המרכזית ב-26 במאי, אך ראשי ועדת הבחירות מיאנו להגיב. בהמשך פנתה סיעת חד"ש כמה פעמים לוועדת הבחירות על מנת לשנות את ההחלטה בעניין הקלפיות, ומשלא נתקבל מענה, פנתה לבית הדין של הסתדרות המורים על מנת לחייב את המארגנים בהצבת קלפיות ניידות וקלפיות נייחות בכל היישובים הערבים ובערים המעורבות.

בית הדין קיבל את הטענות בדבר אפליה אסורה אשר עלולה לדכא הצבעה, אך דחה את העתירה מאחר שקבע כי קיים ספק בנוגע לסמכותו להורות על דחיית הבחירות, וכן בשל מצוקת הזמן ערב הבחירות. סיעת חד"ש הגישה ערעור ובקשה לצו ביניים שימנע את ספירת הקולות עד להחלטה בערעור. בית הדין קיבל את הבקשה לצו ביניים. אך בהמשך הסכימה חד"ש לחזור בה מהבקשה על מנת לאפשר את השלמת תהליך הבחירות, כאשר הצדדים הצהירו כי יישמרו זכויותיה לטעון בעניין אם תבקש להגיש ערעור על תוצאות הבחירות.

 

… ופגיעה בערך השוויון

העתירה מציינת: "אין צורך להכביר מילים על הפגיעה הקשה של ההחלטה המוזרה והתמוהה [בעניין הקלפיות] בערך השוויון, שהוא נשמת אפן של כל בחירות דמוקרטיות. ללא שוויון, הבחירות מתרוקנות מתוכן, ההליך הדמוקרטי נפגע ורצון הבוחר מעוות".

העתירה ציינה כי אין היא מאשימה את ועדת הבחירות או את מי מהמשיבות האחרות לעתירה בפעולה ממניע גזעני, אך מבהירה כי "התוצאה בפועל של ביטול הקלפיות הניידות ביישובים הערביים בלבד הינה אפליה על רקע גזעני כלפי החברה הערבית כולה, אשר מכתימה ומתייגת אותה כחברה אלימה שמסוכן לבוא עמה במגע. הדבר חמור אף יותר כאשר מדובר בארגון היציג של אנשי החינוך במדינה, שאמון על טיפוח ערכי הדמוקרטיה והשוויון וצריך להפגין זהירות רבה בנושא. ברור כי מדובר באפליה אסורה שאין לקבלה בשום אופן, והיא מהווה כתם שחור על הבחירות. כתם זה לא יוסר אלא בעריכת בחירות חוזרות".

 

אדם אלי