ועדת פרס ישראל עתרה לבג"ץ נגד ההחלטה שלא לתת פרס לפרופ' גולדרייך

ועדת השופטים להענקת פרס ישראל במתמטיקה ומדעי המחשב עתרה היום (רביעי) לבג"ץ נגד החלטת שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון והממונים על הפרס במשרדה שלא להעניק את הפרס לפרופ' עודד גולדרייך, בעקבות פעילותו נגד הכיבוש. חברי הוועדה מסרו כי "סירובה של שרת החינוך לאמץ את המלצת ועדת הפרס נגוע בשיקולים זרים ובחוסר סבירות קיצונית".

פרופ' עודד גולדרייך בפרסום של מכון ויצמן למדע

 

שאשא-ביטון התייחסה היום להחלטתה בדברים שנשאה בכנס ראשי המכללות הציבוריות אמרה כי אין חולק על הישגיו האקדמיים של גולדרייך, וטענה כי ההחלטה שלא להעניק לו את הפרס התקבלה רק בגלל שחתם על עצומות שקראו להחרים את אוניברסיטת אריאל.

בעבר דחה בג"ץ עתירות נגד מתן פרס ישראל ליגאל תומרקין, פרופ' זאב שטרנהל – ובשנה שעברה גם נגד הרב יעקב אריאל, בגין התבטאויותיו נגד קהילת הלהט"ב. בפסק הדין מ-2004 התייחס השופט (בדימוס) אליהו מצא לעצמאות ועדות השופטים וכתב כי היא אחד הגורמים המגינים על הפרס "חרף היותו פרס ממלכתי, מפני השפעותיהם של גורמים פוליטיים".

גם כלות וחתני פרס ישראל לשנת תשפ"א, ניצה בן־דב, מיכל בת־אדם, יאיר זקוביץ, נורית זרחי ואלי קשת הצטרפו למחאה נגד הענקת הפרס לגולדרייך ואמש פרסמו מכתב גלוי לשרת החינוך בו נאמר "תקוות רבות תלינו בך עם כניסתך לתפקיד שרת החינוך. האמנו כי בזכותך יתוקן המעוות, ופרס ישראל בחקר מדעי המחשב יוענק לפרופ׳ עודד גולדרייך. שלא כקודמך בכהונה הרמה, יואב גלנט, את הינך בשר מבשרו של שדה החינוך ההומניסטי־דמוקרטי".

לדברי פרסי ישראל "תואר הדוקטור בחינוך הוענק לך על־ידי אוניברסיטת חיפה, מוסד שהפלורליזם, חופש הדיבור והשוויון הם נר לרגליו. עד שהגעת אל הפוליטיקה אף כיהנת במשרה נכבדה בהנהלת מכללה אקדמית, המכבדת מגוון של השקפות ודעות. בטחנו ואנו עדיין בוטחים בך שתגלי אומץ לב, תבטלי את ההחלטה של קודמך, ותכבדי את החלטתה של ועדת פרס ישראל במתמטיקה ומדעי המחשב להעניק את הפרס לפרופ' גולדרייך, חוקר בעל מוניטין עולמי ממכון וייצמן".

עוד הדגישו "מניעת הפרס מפרופ׳ גולדרייך מערבת מין בשאינו מינו, שיקולים פוליטיים במצוינות אקדמית, שעליה ואך ורק עליה מוענק הפרס. השתקה של דעות שאינן מתאימות לרוח השלטון, לא עולה בקנה אחד עם אופיה היהודי של מדינתנו, שתרבות המחלוקת היא חלק בלתי נפרד ממהותה. נדגיש, לא כולנו מסכימים עם דעותיו של פרופ' גולדרייך ועם הדרך שבה בחר לבטאן, אך אנו מאוחדים בדעה כי אין מקום להתערב בשיקולי הוועדה שהעניקה לו את הפרס. ד"ר שאשא־ביטון, אנחנו מאמינים בך, ומפצירים בך בכל לשון של בקשה כי תואילי לחזור בך מהחלטתך ולהורות בהקדם על הענקת הפרס. מודה ועוזב — ירוחם".

נשיאי אוניברסיטאות קראו בסוף השבוע לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון לשקול מחדש את עמדתה ולאפשר את הענקת פרס ישראל בחקר המתמטיקה ומדעי המחשב לפרופסור עודד גולדרייך. "אי-הענקת פרס ישראל לאדם בשל השקפותיו הפוליטיות או התבטאויותיו, חוטאת לרעיון שביסוד פרס ישראל ומהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובחופש המחשבה", נכתב במכתב עליו חתומים נשיאי שבע אוניברסיטאות בארץ, בהן העברית, בן גוריון, תל אביב, חיפה, הטכניון ויצמן והפתוחה. נשיא אוניברסיטת בר אילן סירב לחתום על ההודעה בה  צויין כי פרופ' גולדרייך לא עבר כל עבירה על החוק: "החלטתך עלולה להתפרש כפוליטיזציה של פרס ישראל".

גם נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בעבר ובהווה הביעו את מחאתם ואת צערם העמוק לנוכח החלטתה הסופית של שרת החינוך שלא להעניק את הפרס לפרופ' גולדרייך בשל עמדותיו ופעולותיו נגד כיבוש השטחים הפלסטינים.  "קנה המידה להענקת פרס ישראל בתחומי המדע הוא אך ורק מצוינות מחקרית, ובזכותו הפרס שומר על מעמד אות הכבוד הגבוה ביותר שמדינת ישראל מעניקה למדעניה. ועדת הפרס חזרה ומצאה את פרופ' גולדרייך ראוי לקבלת פרס ישראל בזכות הישגיו המחקריים המצוינים", נאמר בהודעה.

 

עוד בנושא:

נשיאי האוניברסיטאות והאקדמיה למדעים מוחים על שלילת פרס ישראל מפרופ' גולדרייך

ממשלת השינוי מכה שוב: שרת החינוך החליטה שלא להעניק את פרס ישראל לפרופ' גולדרייך